måndag 7 juni 2010

Nationaldagen

Varför får man aldrig Nationaldagen att "flyga" i Sverige. De enda som är riktigt engagerade är gamla, barn och invandrare. Låter krasst men så är det ju. I dom kategorierna finns det olika starka incitament att fira och vara stolt.
En väninna sa till mig för något år sen att hon tyckte det var jobbigt när hennes fyraåring sprang runt och viftade med svenska flaggan som nån jävla nynasist.
Så tråkigt att älska Sverige och springa med flaggor är kopplat med rasism som Top Of Mind hos dom flesta.

Jag tror man missat en viktig poäng med Nationaldagen. Vi har ingen alkoholtradition den dagen. Alla våra andra högtider har en undertext av fylla. Men det har inte Nationaldagen.
17 maj i Norge bara som ett exempel är ju rena Midsommarfesten.
Vi måste förenas i fest för att det ska bli riktigt värt att fira.

Mitt förslag är att ha en Nationalmiddag. Fina kläder, massa svenska delikatesser och sen sjunger vi lustiga snapsvisor i Du gamla du fria-melodi.

Eller har ni några andra förslag?

5 kommentarer:

  1. kan man inte släppa alla droger fritt för en dag? National-"high-as-a-kite"-day. Borde ju bli lite mer sång och dans då.

    SvaraRadera
  2. Min kollega bjuder in till firande varje år. Man börjar typ kl 14.00 då är det jordgubbstårta med kaffe. Sen fortsätter det med minigolf och efter det är det grillning. i år bangade stora delar av sällskapet minigolfen och satt inne och kollade på tennisen istället. Så dåligt. Jag kom sist i minigolfen. Hmpf!

    SvaraRadera
  3. Hej Anitha,
    vill skicka privat mail angående Pastorn. Provade Calles.
    Fungerar inte, var ska jag maila, om ni vill ha det...

    SvaraRadera
  4. hej, maila på anitha@bijouyou.com

    SvaraRadera
  5. Nog med förslag!
    Jag är beredd att gå till beslut.
    Fredrik B

    SvaraRadera