Jag förstår inte hur Colin Nutley lyckas få filmstöd år efter år. Vem är hans protogée?
Jag menar Nionde Kompaniet, Black Jack är briljanta dom regisserade han själv men hade en producent.
Änglagård är också väldigt välgjord, den första filmen. Då var han både regissör och producent och det har han varit sen dess. De övriga typ tio filmerna han gjort är ju fullständigt vedervärdiga helt unwatchable.
Han börjar bli rena Anna Book och lever på "gammal storhet".
Både han och Helena Bergström lever i en verklighet som inte är i närheten av en ens normal verklighet och ensamblen är ständigt densamma.
En mardröm måste vara att vara regiassistent eller inspelningsledare för hans filmer. Då principen är att varje scen ska improviseras fram. I manus kan det exempelvis stå:
"Pelle och Lisa blir arga och uttrycker sin besvikelse på varandra. Ordet ÄRKEBÖG bör fungera som "klister" för scenen.
Ja, då ska då dessa verklighetsfrånvända människor agera verklighet. Det är ju inte konstigt att floskler och stereotyper haglar och Helena snorar värre än en femåring.
Hon/dom tror väl att det funkar så i medel-arbetarklassen eller i andra relationer. Men dom har ingen aning.
De ska påvisa jämställdhet och antirasism, men det är chockerande stereotypa könsroller som presenteras och fördomsfullheten är total.
Helt okej i sig i film, men då ska man inte hävda motsatsen eller att man "öppnar ögonen" för hur det är där ute. Det är precis det man inte gör.
För att inte tala om Richard Hobert som är den andra gamla stofilen i Filmstödskortleken. Alltså han är så urusel. Det finns inte en film han har gjort som är bra, jo helt ok är Glädjekällan. Men resten OMG!!
Jag det var ju tur att han med var så kvicktänkt att han sökte filmstöd för sju (dödsyndsfilmer) på en gång då den första i skaran var den enda som gick att titta på. Då hade han en garantipeng för resten oxå. Men onekligen ingen kvalitetsgaranti som motprestation.
Den ena förvirrade historien avlöste den andra och regin var under all kritik, att de lyckades klämma in en "dödsynd" i det där var det mest händelserika i filmerna.
Alla älskar Alice är så brutalt urusel.
Ett sätt för Hobert att be om ursäkt och förklara sin version till sina sina försummade skilsmässobarn. Det hade nog varit bättre om han tog det där filmstödet och bjöd dom till Disneyland i två veckor typ. Det hade nog varit mer uppskattat, effektivt och mindre narcissitiskt.
Spiken i kistan borde ändå varit Tre Solar. Där borde han varit ute i frysen för gott.
Men nejdå inte då. Nu håller han på och ska spela in någon ny skitrulle.
VEM PÅ SFI SER INTE ATT HAN ÄR USEL PÅ DET HAN GÖR OCH NÅGON BORDE SÄTTA STOPP FÖR HONOM?
Peter Dalle, Bengt Palmers med flera det är bara sorgligt. Dels att de fått så mycket stöd samt att standarden för svensk film ska vara så övertydlig för att publiken ska förstå, förutsätter man det har man underskattat sin publik.
Å sparka en jävla massa urusla manusförfattare som de här ärkeidioterna gynnar. Det är ett uruselt hantverk!!!
SF har en försäljningsstatistik och den kanske inte alltid representerar den goda smaken och hög standard. Utan snarare socialt tittande (föreldrar med barn).
Men man kan lyckas med det genom att använda en "Simpsonifierad" dialog. Ingen ska behöva snubbla eller krocka för att barn ska skratta på bio.
Det som är så jävla bra med Sällskapsresan 1 är att den är supernaturalistisk. De andra filmerna är mycket mera spelade. Replikerna i ettan är så vansinnigt äkta och ingenting är "planerat kul" utan blir roliga i blotta igenkänningen och oigenkänningen som barn, "vuxna är konstiga".
Det unika med Bergman är att han är den enda regissör vi i Sverige haft som är högpresterande och begåvad på internationell nivå samt pionjär inom svensk filmindustri. Med rätt virke behöver man inte dra till staterna för att skriva historia. Roy Andersson och Lasse Hallström, Thomas Alfredsson, Susanne Bier, Jan Troell mfl. måste verkligen skämmas över vissa sk. kollegor" inom svensk film.
Det enda jag hoppas med Milleniumtriologin även om den inte var jättejämn så är den miljoner gånger bättre Richard Hoberts och Colin Nutleys senaste. Hoppas att man utbildat svenskar i vad vi kan förvänta oss av svenskfilm och att salongerna gapar tomma när ovanstående Colin blåser liv i gammal skåpmat som man inte vill se något mer av. Det är dags att tacka för sig.
Jag hoppas verkligen att man öppnar upp mer pengar och airtime för nya unga regissörer som är väldigt högpresterande.
Johan Kling, Ruben Östlund, Jesper Ganslandt, Henrik Hellström, Levan Akin mfl. Och att de alla inte drar utomlands där pengar och resurser finns, utan vågar sätta en ny standard för vad man kan förvänta sig av en filmupplevelser i Sverige.
Naturalismens är på återbesök.
fredag 18 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Oj, lite väl tufft va? Vem är du, att med sådan översittarton, klanka ner och kritisera den svenska filmkåren? Jag menar, vad fan har du gjort i ditt liv som kan mäta sig? Bara för att du som lekman får en filmroll, hade lite ödmjukhet varit att föredra framför tuppkammen som uppenbarligen växt sig så pass hög att du nu utnämnt dig själv till någon slags filmexpert. Sen att din text kryllar av diverse grammatiska och slarviga fel gör ju tyvärr att din kritik förlorar det lilla uns av respekt som den möjligtvis fortfarande besatt.
SvaraRaderaHaha samuel 1+
SvaraRaderaHåller HELT med!!! Förutom det där med filmen Änglagård......Fy faaaan vad trist film..... :-)
SvaraRaderaHa en bra dag!
Ika
Alltså!! Jag håller med DIG Anitha :-)
SvaraRaderaIka
Väl talat! Jag är på din sida Anitha. Jag skäms över filmsverige. Eva Röse har prickat en del kalkoner oxå. För att inte tala om Beck-helvetet där deras nya biofilm ändå kommer att dra storpublik, skämmes svenskar!
SvaraRadera/G
inlägget innan klargör ju den här plötsliga utläggningen i arga ordalag ;) / k
SvaraRaderajisses vad du kan skriva och vad du är ilsk! Älskart! kram Alexandra som värmer upp din stol på ditt kommande jobb
SvaraRaderaFy fan vad skönt med någon som skriver det jag också tycker! Standarden för svensk film är pinsamt låg! Sommaren med göran, kommisarie skräck, sällskapsresan 3 osv osv. Jag ryser!! Och detta är film som premieras och får filmstöd?!
SvaraRaderaSusanne Bier är fantastisk men tyvärr dansk :-)
SvaraRaderaOj så bitter man kan vara, nybliven skådis och allt. Slappna av lite, tänk på blodtrycket.
SvaraRaderaFörst trodde jag att bloggen hade blivit kapad, men jag antar att det är du som skriver?! ;-) Kan inte göra annat än att hålla med dig! Ha, ha... Du har så rätt! Men.. jag hade då aldrig vågat stå för min åsikt. Inte som "känd" iaf. Hoppas du inte får för mycket skit för detta inlägg nu! Jag håller på dig isf. :)
SvaraRaderaTycker du är ute på lite hal is...
SvaraRaderaOch sen så kanske du kan tänka lite på att det måste finnas något för alla. Det är nog inte alla som vill sitta och titta på Det sjunde inseglet till fredagsmyset. För en del går det bra med Beck och Änglgård.
/Caroline
Både du och Calle verkar vara på vidrigt humör. Inte för att det inte behövs tyckas till om svensk film men trist att läsa texter när någon bara sprutar galla.
SvaraRaderaåååh jag håller verkligen såå med dig! Mina föräldrar verkligen äälskar svensk film och kan inte förstå hur jag kan hata det, men du satte verkligen ord på hur jag känner!
SvaraRaderadet är inte lätt att känna igen dig i denna text, HAR du verkligen tänkt ut allt detta själv eller har du plockat upp lite åsikter från andra? Trist med så hätsk underton. Kritik är alltid bra, men bara när den är a) berättigad, b) väl underbyggd, c) konstruktiv! Och du lyckades inte pricka av någon av punkterna..
SvaraRaderaHA HA HA äntligen nâgon som uppmärksammar det här fenomenet. nöten nutley verkar mest tycka om att se sin fru ligga loss pâ filmdukten, och den erotiska touchen eskalerar ju äldre helena b blir. ni MÂSTE se filmen Angel. Min syrra och jag DOG i salongen när helena skickade lassgârds öra. man tror inte sina ögon.
SvaraRaderaNutley liksom- so over. Svensk film - är skit. och ps. alla ni som gnäller, se det som underhâllning, det är inte DNs kultursida och börja se lite filmer frân andra världsdelar sâ fâr ni lite andra perspektiv.
Helt rätt Anitha, dör dock lite när jag ser kommentarsfältet. Det är som när vi inte fått ligga på länge, och sist vi fick ligga så var det uselt,- vi förväntar oss inget av Svensk Filmindustri längre. Vi har gett upp hoppet. Fan! Vi förtjänar bättre!
SvaraRaderaDet finns en hel del nya, unga, högpresterande regissörer som är kvinnor också, t.ex:
SvaraRaderaFijona Jonuzi, Sanna Lenken, Emelie Lindblom och Frida Barkfors, bara för att nämna några.
Nu borde du ta mig fan ha en bamse KUK i Röven!
SvaraRaderaSämsta & mest pretantiösa inlägget nagonsin! Bättring tack!
Herregud. Jag ändrade åsikt om dig i samma ögonblick som jag läste detta inlägg. Trodde du var en skön tjej men vad är det för översittarattityd? Du vet uppenbarligen inte hur Nutleys "manus" ser ut med tanke på ditt exempel.
SvaraRaderaSvensk film lider tyvärr av hybris. Blir ledsen när jag tänker på det.
SvaraRaderaKan inget annat än att hålla med. Däremot så vet jag inte vad som är sorgligast, att tråkregissörerna får bidrag efter bidrag eller att folk faktiskt vill se Göta Kanal 3 och senaste Beck/Wallanderfilmen...
SvaraRaderaOch sen har vi ju svensk tv och tablåutbud. Det om något är vidrigt. Undantaget där är svt som står för iaf någon typ av kvalitet. De resterande kanalerna står för låg underhållning och dum-i-huvudet-tv.
SvaraRadera