måndag 26 april 2010

Vanor


Jag ställer den där så länge...

Jag är inte längre en lika bra målgrupp som jag en gång var. Jag har gjort mina flesta val i livet, nästa gång jag förändrar mitt konsumtionsmönster är när jag får barn. Innan dess är jag och blir samma person jag varit de sista fem åren.
Det är otroligt få förändringar eller snarare "nya upphandlingar" jag gjort de senaste åren. Få varumärken har lyckats tränga sig in i min trygga sfär. Jag använder exempelvis samma schampoleverantör som för fem år sedan, samma skönhetsprodukter. Okej, mascara testar jag fortfarande runt bland innovatörerna.
Min shoppingpromenad har inte utökats men ibland kvalar nya märken in men ytterst sällan blir det mer än en temporär påhälsning. Jag äter på samma restauranger och helst samma rätter som jag gjort de sista åren.
Om jag kommer till en ny restaurang som jag beslutar mig för ska ingå i min restaurang portfolio så är det under de första tre besöken, menyn provas ut grundligt och vid det fjärde besöket är mitt val klart för lång framtid framåt.
Men det här gäller inte enbart ren konsumtion utan också beteenden. Om jag exempelvis går på en offentlig toalett så väljer jag första gången en av toaletterna som finns att tillgå. Nästa gång jag behöver uträtta mina behov så går jag tillbaka till samma toalett om den är ledig. Är den inte det så går jag i regel till handikaptoaletten. Intressant eller hur?
Kör jag bil till olika destinationer, så väljer jag oftast den vägen jag en gång valde, även fast det kommit bättre vägar dig nu, så åker jag där av gammal vana.
Calle älskar P4, jag tror ärligt talat inte han kan referera till något som sägs på P4 utan möjligtvis Ekot. Men det tuffar på i bakgrunden om han får bestämma, det är tryggt.

Som svenskar är vi sk. early adopters, vi faller för trender och är extremt olojala olika varumärken. Men ändå är vi trygghetsnarkomaner. Hur hänger detta ihop? Det känns ängligt.

Vad har ni för vanor?

5 kommentarer:

  1. Att fortsätta envisas med att prenumerera på morgontidningen för att ha något att läsa till frukosten, trots att jag annars läser allting på nätet (hur svårt skulle det vara att slå på datorn vid frukostbordet?)
    Att alltid sätta på TV:n när jag kommer hem, trots att jag vet att jag kommer fastna framför dåliga eftermiddagsserier och inte få något vettigt gjort.
    Att alltid bränna större delen av mina pengar när de trillar in på kontot, för att sedan få leva fattigt resten av månaden.
    För att nämna några saker. Som jag inte tror att jag är ensam om.

    SvaraRadera
  2. vill inte vara ful, jo det vill jag väl, men early adopters heter det :)

    SvaraRadera
  3. Jag lider av beslutsångest så av ren självbevarelsedrift och för att inte bli besviken eller låta mitt sällskap vänta 15 minuter längre än dom redan gör så beställer jag alltid samma mat på restaurang,
    Sturehof; skaldjur
    Våran kvarterskrog; plocktallrik
    Mc donalds; 2 cheeseburgare
    La dame noir; Råbiff
    Kina; Schezuankyckling med sötsursås
    Thai;: kyckling med cashewnötter
    Pizza; banan, curry, ananas
    Thailand; 29 dagar av prawns el kyckling sweetn sour ( en dag tog jag något annat men ångrade mig djupt)
    Så håller jag på...
    Galet? Jo men funkar för mig- så länge dom ser till att inte byta meny.... :)

    SvaraRadera
  4. Man skante blogga tidigt på morgonen i pollentider. :)

    SvaraRadera
  5. hahaha Marie det låter alldeles tokigt..men ganska kul! Kille som lider av samma beslutsångest - men han låter mig alltid vänta i typ hundra år. Gud du ska vara med när han välja tröja inför en utekväll..sucksucksuck. Men nu ska jag visa din lista & tvinga han ha något liknande löpande schema över tröjor att använda på helger. håhåhå underbart.

    SvaraRadera