tisdag 18 januari 2011

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.



Vissa morgnar borde någon säga till en. Snälla du, gå inte upp idag för idag är en riktig skitdag. Ligg kvar.
Idag blev en sådan dag, om än händelserik. Jag har sett platser och gjort saker jag aldrig gjort förut...å andra sidan hade jag klarat mig jävligt bra utan mina nya kunskap.

Jag och Amanda skulle åka över till Hannah, Amandas syster och titta på hennes lilla Wilma. Som jag längtat att få träffa det lilla knyttet. Bensinen står på " _ _ _km till tom tank", så vi beslutar oss för att tanka, logiskt nog.
ST1-bensinstationen står det hänvisning till Diesel och 95% Blyfri på pumpen vi valde. Vi kör dit och väljer vad jag tror är Diesel. Det fanns ju bara två slangar och den ena var den gröna 95:an, sen stod det E85.
Ja, börja skratta nu...

Jag tankar alltså Amandas bil med vad jag tror är Diesel men tydligen är Etanol. Vi hinner bort till Kungliga Tennishallen ungefär. Under färden rycker bilen och agerar allmänt underligt. Vi vänder om för att åka tillbaka till macken och bilen dör mitt emellan Lidingövägen och Tegeluddsvägen. Där står vi, med tung trafik i klungor bakom oss och arga tutande trafikanter i långa köer. Vi inväntar bärgningsbilen som tog med oss till Lidingö Bilteknik. Där konstaterar man att det var väl allt annat än bra, men det går att lösa.

Tror ni att jag kände mig dum. Så jävla superkorkad. Skämdes som en hund. Vet att Alex är superarg på mig, med all rätt.



Nej det blev alltså ingen Wilma idag, men vi fick åka bärgningsbil till Lidingö istället!!! KUL!!!



Varför har inte de olika bensinslangarna olika storlek så att det inte går att tanka annat än rätt bränsle för en bil? Bärgaren sa att det här typen av utryckningar gör han flera gånger per dag. kanske för att vara snäll.
Det ursäktar inte min handling men visst är det märkligt, känns som en enkel säkerhetsgrej?

Please säg nått snällt, säg att det finns fler som gjort samma sak.

36 kommentarer:

  1. Fan alltså, men tyckte det var jäkligt otydligt från mackens sida. Har inte gjort det själv men det är lite av en skräck att det ska hända och det kunde lika gärna ha hänt! Det är bara sympatiskt med människor som tabbar sig ibland. Låt dagen passera och om en tid kommer ni skratta åt det. Kram!

    SvaraRadera
  2. Å så jobbigt. Borde verkligen vara mer tydligt på macken. I USA hade man bergis stämt macken..
    Jag hade säkert själv gjort samma misstag om jag nu hade tagit körkortet vilket jag fortfarande inte har..
    kram Anna

    SvaraRadera
  3. Kan även hända den bäste.....

    SvaraRadera
  4. Bensin i en diselbil. På väg till flygplatsen. Du är inte den enda!

    SvaraRadera
  5. Jag har jobbat på bensinmack och det där händer lite då och då, så det är absolut inte bara du. Det har till och med hänt att killen som kör tankbilen som fyller på cisternerna under pumparna har fyllt på fel drivmedel!

    SvaraRadera
  6. Håller med om att munstyckena gott kunde vara olika så att man även rent praktiskt hindras att ta fel.

    Jag har tankat diesel i min 95oktanstank en gång. Iofs bara några liter så det löste upp sig i den rätta bensinen sen, men jag hade då haft bilen i ett antal år och tankat på just den macken oräkneliga gånger....jag tyckte det var pinsamt att ringa verkstaden och fråga om jag vågade köra öht, och de som svarade var väl sisådär överlägset nedlåtande...:/

    Säger bergningspersonalen att det händer ofta så kan du nog lita på det:)

    SvaraRadera
  7. INgen fara, jag har tankat saltsyra i min V70, så dummare kan man vara:-)

    SvaraRadera
  8. Förra veckan köpte jag motorolja för diesel när jag har en bensinbil. Inte konstigt att bilen gick lite... ojämnt efteråt. Fruktar varje gång jag tankar att jag har tagit etanol eller diesel.

    SvaraRadera
  9. Varför tankar du en bil när ägaren är med i bilen? Det naturliga skulle väl vara att Amanda tankar bilen och även vet vilket drivmedel som ska i den?
    Olyckor händer alla, och så länge det bara drabba döa ting är det bara att ta lärdom och gå vidare. Sitt inte och gråt över spilld mjölk, och det ska inte den där Alex göra heller man blir bara bitter.

    SvaraRadera
  10. Jag tankade 80 liter fotogen i min pappas nya Audi.

    SvaraRadera
  11. Hmm...sorry men lite (eg väldigt) puckat!! ;)Blond i ett tidigare liv? Fast iofs kan du skylla på hormoner, när man är gravid kommer man ju i princip undan med allt! ;)

    SvaraRadera
  12. men åh sluta, det var 80 liter fotogen i en gammal kärra.

    SvaraRadera
  13. Har en kompis som tillsammans med en annan vän "lånade" sin pappas nya bil inann han hade körtkort. Tanken var nästan tom så han tankade bensin i en dieselbil.. Det har hänt fler än dig och det kommer hända folk efter dig! Detta är något ni kommer kunna skratta åt om 20 år, även fast de inte känns så nu.

    SvaraRadera
  14. Fler har nog gjort samma sak.
    Hoppas att allt löser sig:)

    SvaraRadera
  15. Det gör inget Anitha, du är bra ändå!

    SvaraRadera
  16. Jag tycker inte Alex inlägg var snällt alls. Biljäkeln går väl att laga för 17!! Kvinnlig logik: klart pumparna borde ha olika storlek. Stackars dig...kram.

    SvaraRadera
  17. Det där låter som ett rätt lätt misstag att begå, hade kunnat hända vem som helst.
    Fanns det bara två slangar är det dessutom klart att man utgår ifrån att den som inte är 95:an är diesel, det är inte det minsta dumt.

    Don't beat yourself up about it, sweetie!

    SvaraRadera
  18. Du är ju gravid. Då blir man lätt helsnurrig. Amanda skulle tankat sin egen bil, så klart! Snart kommer du att ge Alex en brorsdotter. Vilken gåva!

    SvaraRadera
  19. Äsch! Min supersmarta bilintresserade morbror, som är ingenjör på ett stort bilföretag gjorde precis samma sak som du för några år sedan, med den lilla skillnaden att han skyllde på sin fru (som gick med på att ta skulden!!) när bärgningsbilen kom.

    LÄTT HÄNT, inte ditt fel, utan mackens.
    Du är snyggravid förresten. Så!

    SvaraRadera
  20. Vi kan säga så här: Mitt ex hade en tjänstebil när vi var tillsammans. Han körde väldigt mycket med den bilen, väldigt sällan i tjänsten dock. Vi var på väg från hans jobb till stan och skulle tanka. Och tankade diesel istället för bensin, vilket jag tror är värre, men jag vet inte. Vi körde också tills den la av iaf. Men det här är inte poängen, poängen är att det kunde varit jävligt mycket värre. För när bilen lämnades in gick de igenom alldeles för mycket och såg hur långt den hade gått och hela köret. Så förutom kostnaderna för bilen blev det sjuka kostnader för allt annat skit han hade gjort. Så vi kan säga att det är tur att du inte är illegal på andra vis!

    SvaraRadera
  21. det kan hända alla men jag får be om ursäkt jag har skrattat och fnissat när jag läst denna text, inte åt dig utan åt situationen. Men se det såhär, ingen skadades och det går alltid att tömma en bil på etanol :)

    SvaraRadera
  22. Vem som helst kan få hjärnsläpp. En sån här grej eller något annat. Visst är det jobbigt när det händer, men man kan inte ligga på topp jämt.

    SvaraRadera
  23. Du är inte ensam om det, vet ett par stycken som gjort exakt samma sak. Får starta en mobb mot bensinmackarna ;)

    SvaraRadera
  24. GRÖN slang och munstycke: 95 oktan. BLÅ slang och munstycke: E85. SVART slang och munstycke: diesel. Är det verkligen jättesvårt?

    Och jo, de borde ha olika storlek, vilket är anledningen till att dieselmunstycket är större än det till bensin (det är värre att tanka diesel i en bensinbil än tvärtom). Men båda munstyckena an inte vara större än det andra på samma gång, liksom. Vilket torde vara anledningen till de rätt tydligt olikfärgade slangarna/munstyckena...och därmed var vi tillbaka vid inledningen. ;-)

    SvaraRadera
  25. Hej snygging!

    Du kan vara lugn, min pappa gjorde samma sak för ett tag sedan, och han är ändå bilfreak och har stenkoll. Det kan hända även den bästa.

    Sen vill jag bara säga GRATTIS till graviditeten, så himla roligt! Jag önskar er allt gott!

    Kram
    Michaela

    SvaraRadera
  26. Jag själv har inte gjort det här, men min käre far. Du är inte ensam!

    SvaraRadera
  27. Så länge inga människor kommer till skada är det ingen fara. En bil går för det mesta att laga annars finns det försäkring och så får man köpa en ny. Du kan aldrig köpa en ny människa du skadat. Så om bilen kom till skada är det inte hela världen.

    SvaraRadera
  28. I USA har dieselbilar en speciell vidd på bränsletanken, som bara passar med en dieselpump. Men inte tvärtom liksom. Så tankar man vanlig bensin i en diesel så går pumpen i hålet sas, precis som i Sverige.
    Otur men sånt kan hända.

    SvaraRadera
  29. Usch vilken rysare! Men du gjorde det ju inte med flit så det är inget att göra åt. Hoppas Alex förlåter dig en dag. Det kan nog ta ett tag. ;)
    Kramar och hoppas morgondagen blir bättre!

    SvaraRadera
  30. Taskigt av Alex att hänga ut dig i AB. Men vem ringde fotografen förresten? Hm...
    /Bella

    SvaraRadera
  31. Ansvaret borde ligga på ägaren när denne är med i bilen. Amanda vet hur munstycket ser ut osv. Jag skulle aldrig låta en medpassagerare som inte är van vid det aktuella bränslet själv tanka min bil när jag är med!
    Man anar att Alex frustration ligger i att han inte vågar vara arg på Amanda då han tycker hon "spelar i en annan liga" än han. Don't let him get to you, du är gravid för sjutton! Och du har både graviditeten och bröllopsstress att skylla på om det känns bättre!
    För övrigt känner även jag till flera som hällt i fel bränsle men i lånade bilar.

    SvaraRadera
  32. Hahah. Det löser sig. Snart skrattar ni åt det här.
    Det är dig det blir mest synd om i längden.
    Du kommer få höra detta regelbundet så länge du lever.

    SvaraRadera
  33. Varför tankade inte Amanda sin egen bil är ju dne stora frågan???

    SvaraRadera
  34. Alex kompis (Som fått höra en del om incidenten)19 januari 2011 kl. 13:58

    Du kunde ju iallafall ha betalat för reparationen/försäkringen din snåljåp.

    SvaraRadera
  35. Nya Ford-bilar kan man inte tanka fel bränsle i. Tankhålet öppnar sig inte om inte diametern på munstycket är rätt.

    SvaraRadera