tisdag 18 januari 2011

Matlagning i vår familj

Jag och Calle har en, enligt mig bra uppdelning i hemmet när det kommer till matlagning. Han är "vardag" och jag "fest".
I början innan vi hade våra naturliga roller i relationen så stod jag för vardagsrepertoaren och han för fest. Det var inte alls bra, samt att det tog ett tag att lista ut vad den här kräsna unge mannen vurmade för. Tydligen så gillade han inte svamp. Han sa inget men jag började ana det när de ständigt lämnades kvar på tallriken. Han gillar heller inte rom av röd karaktär. På samma sätt upptäckte jag det. Han gillar heller inte min gröna ärtsoppa och avocadosoppa har jag förstått. Han är gulligt artig och skulle aldrig säga "jag tycker inte om det". Men på sitt strategiskt inte alltför övertygande sett tvinga i sig maten, alternativt blivit mätt väldigt fort. Han är en klassisk gourmand och husman deluxe har jag kommit fram till.

Han gillar inte heller när jag improviserar, då förutsätter han att jag inte har koll. Vilket jag kanske alltid inte har men gärna vill ge intrycket av.

Jag blir irriterad på mig själv att jag inte skrivit upp alla rätter jag lärt och lagat genom åren för jag kommer inte ihåg en tredjedel. Jag hade en fin repertoar vardagsmat en gång i tiden nu är det bara en bråkdel kvar.

Igår lagade jag i alla fall vardagsmat för första gången på länge och det blev jättegott!

Vi håller på, (från denna vecka enligt planen) med en kött/fett-kost inga kolhydrater. Vi tränar inför bröllopet för att vara aningen i form.
Jag har suttit i soffan och tryckt godis sen jul. Enough! För den delen inte banta självklart, bara äta bättre och dra ner på socker och mjöl.

Igår stekte jag fläskkotlett i smör, och fräste upp färsk spenat i massa smör och vitlök med salt och peppar. Detta serverades med bea.
Synd att jag inte tog någon bild. Calle gillade det!

Jag behöver tips på mer fettiga goda rätter utan kolhydrater.

10 kommentarer:

  1. Det här lagade min kille till mig igår och om man gillar lasagne kommer man gilla det här: http://www.tasteline.com/recept/Kottfarsomelett_i_langpanna

    SvaraRadera
  2. Va gott det lät, ska ja prova :)
    Ja har en favvo som är bra som lchf
    Länk till receptet som jag hittat:
    http://www.bloggfamiljen.se/2010/08/10/lchf-mozzarellabiffar-med-graddig-sas/#comments

    Det är alltså sjukt goda färsbiffar med mozzarella m.m i jätte god sås med en god sallad :)

    Sara

    SvaraRadera
  3. Vet ju inte om du vet, men fröken Zytomierska har lagt upp en veckomeny alldeles nyss, och den är LCHF. Praktiskt och bra. Kolla hennes blogg vet jag!!

    SvaraRadera
  4. Blomkålsmos med smör och grädde, servera med oxfilé alt. fläskfilé!

    SvaraRadera
  5. Lax med pesto
    Ugnen: 225 grader
    Jag brukar ta sån fryst portionslax (fyra bitar)
    Smörj lite i en form, lägg ut laxen.
    Pensla på pesto (rejält)
    Riv parmesanost och lägg över ett täcke på varje bit
    Salta peppra
    In i ugnen ca 15 minuter
    Servera med broccoli

    Rör ihop en kall sås:
    1 burk creme fraiche
    1-2 msk majonnäs
    1 lime eller 1/2 citron
    1/2 tsk dijonsenap
    lite salt o peppar

    Väldigt enkelt och väldigt gott!

    SvaraRadera
  6. Kolla Katrin Zytomierskas blogg, hon har ju gjort matschema för en hel vecka; frukost, lunch och middag! :-)

    SvaraRadera
  7. Glöm bara inte att din lilla Penny i magen behöver lite kolhydrater :)

    /Tina

    SvaraRadera
  8. Hej Anitha,

    Kan inte du skriva vem som har gjort den klassiska brittiska tapeten. Jag blev helt kär!!! Tack på förhand. Malin

    SvaraRadera
  9. Hej Anitha!

    Detta åt vi till kvällsmat:

    http://www.itköket.se/recept/776-lchf-kycklinggryta-med-bacon-och-dragon

    Bå bilden ser det ut som kräk (det är INTE min bild) men det blev supergott och såg gott ut hemma hos oss. Vi åt broccoli till!

    Annars så kan jag rekommendera det här halvt hemmasnickrade receptet:

    http://brunett-anna.blogspot.com/2011/01/en-maltid-eller-tva.html

    Också jättejättegott!

    Enjoy!

    SvaraRadera
  10. Tack för alla tips!

    Tapeten vet jag inte vad den heter men finns i Laura Ashley's barnkollektion

    SvaraRadera