tisdag 30 mars 2010

Hjälp mig att reda ut en grej...

Lyxkonfunderad.

Nu har jag tre olika polska städerskor i telefonen som jag fått visitkortsskickade, från vänner.

Alla heter Asha/Asia XXXXXX. Exempelvis för att försvenska det, Asia Berit eller Asha Gunhild.
Vad betyder Asha/Asia på polska? Vet inte om stavningen ens är i närheten av korrekt. Men vad betyder det?
Min fd. städhjälp sa i början av vår relation när hon ringde att det var Asha/Asia, för att sedan när vi blev lite mer bekanta säga sitt namn.

Det betyder iallafall inte städerska eller hemhjälp etc. det har både google translate och mina polska vänner bekräftat.

För alla kan väl inte heta Asia/Asha-XXXXXX eller?!

10 kommentarer:

  1. patetiskt när du vill skriva ett inlägg bara för att berätta att du har städhjälp. haha din jävla sopa

    SvaraRadera
  2. Har ingen aning..

    Ville ändå bara skriva att jag tycker det är sorgligt att det är så många männsikor som lägger ner tid och energi på att bara vara elaka mot dig och Calle. Och dessutom anonymt!? Har de inget bättre för sig liksom?

    Jag tycker att du verkar vara en smart skön tjej och Calle är en j-ligt rolig snubbe som verkar bra på det han gör. Ni båda skriver väldigt underhållande bloggar! Så försök att bara låta det rinna av er och fortsätt som ni gör!

    Ser fram emot svaret på "gåtan" ovan.. :)

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  3. Asha/Asia är förkortning av namn, smeknamn helt enkelt vilket figurerar väldigt frekvent här i Polen.

    Mvh,
    Viktor, din 21-åriga svenska läsare i Polen som läser termin 6 till läkare i Wroclaw, Polen :)

    SvaraRadera
  4. Anitha International30 mars 2010 kl. 19:52

    Tack för den Victor, nu kan jag checka av en av de stora frågorna.

    //A

    SvaraRadera
  5. Först när jag började läsa din blogg tyckte jag att du verkade vara en härlig tjej med humor, självdistans och med båda fötterna på jorden. På sistone har du dock förmedlat en helt annan bild av dig själv.

    Du funderar på att operera en redan fullt normal näsa. Du klagar över din vikt fastän alla kan se att du är betydligt slankare än genomsnittet. Nu ska du ha städhjälp. Varför?! Ska två fullt friska, unga människor inte orka städa sin egen lägenhet?! Eller är det städhjälp till kontoret du letar efter? man kan ju hoppas...

    Jag vet vad PMS innebär, och hoppas att det är den som spökar. Annars har jag svårt att förstå varför din självkänsla är så låg.

    Du är vacker och framgångsrik. Även om du inte utgett dig för att vilja vara en förebild för unga tjejer är du ändå i en sådan position idag att många kommer att se upp till dig. Behövs det fler som propagerar för vikthets och plastikoperationer?

    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  6. Asia är visserligen ett namn/smeknamn här i Polen men är inte frågan varför det alltid efterföljs av XXXXXXXX?
    Har också funderat på det. Vid jobbannonser här står det alltid:
    "AAAAAAAAAAA eller XXXXXXXXX tjejer mellan 18-50 sökes till "nattklubb". Betalar bra och är diskreta". Varför dessa A och X i början?
    Viktor har du också märkt det?

    eller fressten.. X:en kanske är skrivna av Anitha för att inte skriva deras efternamn..
    Jaja, vilket som :)

    Kram på er!

    SvaraRadera
  7. Asia eller Joasia är smeknamn för Joanna ;)

    SvaraRadera
  8. Rör inte Rut! Du får visst ha städhjälp.

    SvaraRadera
  9. Jag har en "Kasia" på mitt jobb :D (hennes smeknamn)

    SvaraRadera