torsdag 11 mars 2010
Surdegar är vi allihopa
Det är så enkelt att hitta ett nytt objekt och skapa en livsstil runt det.
Livsstilstänket är en identifikation i varumärken. Utan våra varumärken finns vi inte eller är aningen svagare individer.
Allt från Apple till Bruce Springsteen till Barilla till AIK till WOW till Bottega Veneta.
Allt som kommunicerar vem du är vilket fort du håller är sååå viktig för oss som individer att överleva.
Idag är vi ju mycket mer illojala våra varumärken än bara för några år sen.
Jag minns ganska kraftfulla samtal varför man skulle ha Nokia eller Ericsson som det var igår, man höll på sin produkt även om den inte levererade fullt ut. Idag är vi notoriskt otrogna, kommer något ballare eller bättre på marknaden så prioriterar vi det.
Tid för eftertanke pratade man någon gång på nittiotalet om. Nej, tid för fler tankar säger vi idag! Vi är superinkonsekventa i alla våra val. Köpte du Aftonbladet förra månade så säger ingenting att du inte kan köpa Expressen denna och det är inget konstigt med det liksom, du behöver inte heller stå till svars varför. DET BARA ÄR SÅ.
Men precis som alla andra noterat så är trenderna superintensiva men betydligt kortare än bara för några år sen. Vad an detta kan man fråga sig?
Min ovetenskapliga tolkning är att männen tagit tillbaka marknaden från det tidiga 00-talets köpstarka kvinna. Männen har tagit sina gamla köpemönster och applicerat dem på sin nyvunna metrosexualitet och det funkar på oss brudar också. We have just join the club! Äntligen har vi hittat en plattform som förenar könen till fullo.
Vi har aldrig varit så konsumtions/intressejämna som nu.
Man hittar den perfekta olivoljan för 500 spänn, den perfekta snurrstolen från Eems-gruppen. Den längs lagrade surdegen. Ja ni hajar.
Surdegen är det perfekta exemplet. Åt precis lunch med en Micke som sa att han var tvungen att lägga sitt surdegsbakande på hyllan för det blev nästan ohälsosamt för honom. Han gick upp i denna lilla degklutt med själ och hjärta. Övervägde att gå hem tidigare från jobbet för att mata den. Som en Tamagotchi i kylen.
Jag frågade denna Micke om han åt mer bröd än innan han började surdegsobsessa. Nej svarade han, men däremot hade allt annat bröd blivit äckligt.
Det jag inte förstår hur går denna vetemjölsfiesta ihop med GI? Vet inte folk att surdeg har en vetemjölsbas?
Surdegens ingredienser innehåller: Facebookgrupper, ultimata surdegsbakningsverktyg, den bästa vetemjölsbonden med top notch perfekta handmalna vetemjölet.
Det är där allt flyter samman.
Dyra gadgets, communitys, nörderi, kunskap, hempraktiserande, organism som utvecklas och förädlas, uppfinnande och utveckling av konstformen = Det ultimata livsstilen!
Dessutom har du lyckliga användare som det inte bekommer att någon/några blir riktigt rika på kuppen. Life in lala-land när det är som bäst.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag säger bara Nextopia; vi är många som lever för "nästa stora grej". Vår strävan efter att vara coolast och först med det senaste har gått alldeles för långt. Konsumtionen äcklar mig på ett sätt. Bara en sån sak att inredningen har blivit som klädbyte nuförtiden. Vi köper dyrt för att sedan sälja på blocket ett halvår senare eftersom möblerna inte längre passar in i det hem man vill leva i. Sjukt... Och handlar det om att man ska se till sitt inre så slutar det ändå med fokus på utseendet och en botoxspruta i ansiktet. När t o m TV4 Förkväll sitter och livesänder en botoxinjektion på sändningstid när många ungdomar precis kommit hem från skolan så har det gått ganska långt. Jag undrar om vi inser att vi är på väg åt helvete innan det är försent?
SvaraRaderaNäru, man kan göra den på rågmjöl med.
SvaraRaderaSurdeg sänker GI i vetemjöl och surningen ger lågt GI bröd = därav hypen ;)
SvaraRadera