söndag 7 mars 2010

Jag höjer ett halvt



Jag Calle har samma brinnande passion för Galenskaparna. I begynnelsen av relationen satt vi likt två tonåringar fyllde i och bräckte varandra med olika Galenskaparna Aftershave citat. Kollade på olika youtube klipp och skrattade ikapp.

Jag har bara blivit star strucked ett fåtal gånger i livet, en gång när jag på öppen gata mötte Gösta Ekman, lite rosig på kinderna efter en helkväll med Björn & Benny. Kunde inte sluta stirra när jag och Cher fick några solominuter i varandras sällskap i samband med en TV-inspelning. Mållös när jag efterfestade med
Bruce Springsteen och fick en oväntad spontankram kungen.
Men jag har aldrig hållit käften så hårt som när
Galenskaparna Aftershave satt bordet bredvid mig på en restaurang. Jag och mitt lika fan-alike sällskap sa inte ett vettigt ord till varandra den där middagen och diskuterades det något, så handlade det om vi skulle våga hälsa eller inte. Vi vågade aldrig.
Calle har gjort samma fatala misstag på Push i Göteborg. Det där grämer oss något brutalt.
Vi är rörande ense om att Macken har de starkast lysande guldkorna men att en Himla Många Program kunde vara oväntat träffsäkert däribland att Perkele, är betydligt roligare idag än det var då. VM i friidrott är en klassiker och best of listan är lång. Klippet ovan är ändå one of the finest moments. Lyssna på träffsäkerheten i texten, makalöst briljant.

Nu undrar jag kära läsare vem som fått er star strucked och om ni gillar G&A vilken är er 5-i-topplisa?


Ni som kommit in hit i från i onsdags, kan läsa mer här om intresse finns:
http://www.qrek.se/blogg/anitha-flink

10 kommentarer:

  1. Härligt att se att det finns fler som älskar galenskaparna och after shave de är helt fantastiska enligt mig. Kollade igenom hela macken under julen och jag måste sätta hela serien på min topplista men även grisen i säcken är en klassiker. Tittade alltid på det inspelat på vhs, såklart, under min barndom. För övrigt måste jag säga att du har en sjuhelsikes bra blogg. Alltid härlig läsning.

    SvaraRadera
  2. När min barndoms idol Povel Ramel (jag var ett märkligt barn) stod vid mitt bord på "Tingeltangel" och frågade om vi hade det trevligt. Jag fick bara fram ett lamt bräkande. Inte riktigt samma klass, men jag log också väldigt fånigt när Hasse Alfredsson köpte en kanelbulle av mig när jag som tjugoåring jobbade på café.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar när det kommer fram GAS-fans från ingen vart, hatar när hjärndött folk säger att dom är tråkiga. Jag tycker också att friidrotts-vm är wunderbar, men för mig är Grisen i säcken favoriten. Tycker också om Stinsen brinner.

    Min 5-i-topplista
    1."Bossakungen Astor Qvarts"
    2."Skulptören Sven Sidney"
    3."Värmlänningarna kommer tillbaka"
    4."Hobby: Att hyvla en ulk"
    5."Jag vill bli din flickvän" Ladyshave

    Förreten, du verkar va en väldigt rolig och vettig tjej. Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  4. Jag ÄLSKAR Galenskaparna :D Han Claes som sitter i fotöljen myntade uttrycket som jag har som namn i min blogg "Om man mognar ruttnar man". helt genialt!
    Min favorit är grisen i säcken :)

    SvaraRadera
  5. Tre favoritrepliker. Utan inbördes rank...

    -Kvinna, vad gör du?!?! Ser du inte att jag är upptagen med mina ostar? Jag har just fått en ny sort, och den är förbannat sällsynt ska du ha klart för dig!!! (Knut Agnred skrikandes i låten "Samlande män" En himla många program Ep 4)

    -Vem är det som programerar syntersajsrarna? Det är eh Svennes morsa... (Macho Lasse En himla många program Ep 5)

    -Bosse.. Bosse Boooosse... Äh, skit i honom, han gick la å hyrde sig en syntesizer eller nått. (Mossan, En himla många program Ep 3)


    Hedersomnämnande: Rydiger Falke, Gäddjakttjatning

    /Thomas

    SvaraRadera
  6. "köp och sälj, det är bra, det är fint!" ljuva åttiotal och galenskaparna. "pappa, jag vill ha en italienare" var ett utmärkt soundtrack 20 år senare när jag och min bästis bodde ihop på en gammal fallfärdig vindsvåning i paris.

    /K

    SvaraRadera
  7. Åh, härligt att ni båda är GAS-fans. Det är min farmor som introducerat mig i det här, och jag är helt fast! Har även lyckats skaffa mig en vän som är lika barnsligt besatt som jag, så mellan oss skickas det youtubelänkar titt som tätt. Det är svårt att rangordna grejerna dom har gjort, det mesta är ju briljant, men mina favoriter är nog ändå:
    1. Hela Stinsen brinner. Otroligt träffsäkert!
    2. Värmlänningarna kommer tillbaka.
    3. Sånggruppen "Klädur" i Café Öken. Fick länken skickad till mig för bara några veckor sedan och är sedan dess helt fast.http://www.youtube.com/watch?v=rYzwwaxuOks
    4. Mor i Skutan från Tornado.
    5. Macken.

    SvaraRadera
  8. "Fel på bilen eller? Fel på bilen eller?"

    SvaraRadera
  9. Curlingmästerskapen! Nya zeeland, gamla Sverige och en liten bit av Polen. Helt satans lysande!

    SvaraRadera
  10. Jag har kollat på GAS sen jag var liten och tycker fortfarande att det är lika roligt, om inte roligare när man förstår alla skämten.
    Och eftersom jag älskar att göra listor kommer här mina favoriter:
    1. "Mossan" och "Vintermossan" (En Himla många program)
    2. Allan Preussen reciterar "Bara Ben" (Grisen i säcken) "Bent bort Bentlin!"
    3. Berömmelse (En himla många program)
    4. Himla Hamlet (Cyklar)
    5.Curling-VM (eller nästan vad som helst där Claes Eriksson kommenterar med journalfilmsröst)

    SvaraRadera