måndag 29 mars 2010

PMS

Jag trodde inte jag var en av de drabbade, nähäe det är inget för mig.
PMS är någonting dom ickenärvarande på grund av mens under skolgympan i högstadiet använder i vuxen ålder. För att legitimt skolka från jobbet eller bara allmänt bete sig som lättare vansinniga ohyggliga kvinnor. Så har jag resonerat i många år, tills nu.

Jag slutade med P-piller efter sexton års brukande för snart tre år sedan och efter det har jag liksom blivit en ”bättre människa” på alla sätt, när hormonerna tillslut valde att lämna systemet vilket tog nästan ett år.

Jag känner mig mycket mera mänsklig. Allt blev skarpare faktisk,
Anitha 2.0. Livet utan syntetiska hormoner var som att skaffa HD-TV, färgerna, svärtan, djupet, bilden och upplevelsen blev bättre och skarpare på alla sätt. Men man får alltid ta det onda med det goda som Lars von Trier skulle ha sagt det. Det onda i det här faller stavas PMS.
Vad fan är det som händer här? Givetvis fungerar det på mig som med pollen på våren. Det tar ett tag innan jag fattar vad det är som är fel. Tror mest jag blivit knäpp eller gått in i någon sorts depression de första två dagarna, innan jag förstår vad det är som spökar.
Calle och jag bråkar/tjafsar sällan, men när vi gör det är det nästan på datumet var femte vecka och starkt kopplat med PMS:en.
Jag blir en jobbig jävel och han är inte sen att hoppa på mitt jobbiga jävla tåg.

PMS:en yttrar sig som följer under en och samma vecka:
Jag blir ängslig och osäker. Tappar självförtroendet, känner mig värdelös på allt. Förutsätter att folk inte gillar mig, är säker på att Calle inte älskar mig och ALLA talar nog bakom min rygg. Jag förutsätter att jag är the talk of the town. Men jag har ju inte gjort något som behöver ältas bakom min rygg?! Hur hänger detta ihop, konspirationsteorierna haglar i huvudet. Dessutom är alla arga och besvikna på mig av någon anledning.
Ja, sådär går jag runt och ömkar i ca fyra dagar. Sen tar det plötsligen en ny oväntad vändning, jag är kåt som en katt parallellt med detta är jag gråtig, needy och klängig. En otroligt oskön kombo. Speciellt för en partner som ska parera all mood swings.
Calle kan läsa mig minutiöst och kan ställa frågan, ”nu är du bra sugen på att gråta en liten skvätt va”? Då börjar jag som på kommando darra på underläppen och bli blank i ögonen. Hur fan visste han det, är han synsk?!

Sista fasen är värst, för hormonerna jag sprider runt mig, triggar igång Calles ”manliga mens”.

Jag extremt lättretad och irriterad, stör mig på allt. Han blir min bästa motspelare, vi går och hetsar varandra ett par dagar och när vi är duktigt uppretade på varandra, så eskalerar hela i ett tjafs eller bråk.
Två dagar senare mår jag bättre än bäst och då får jag mens. När jag tänker tillbaka på veckan som gick är det lite känslan av ”vad var det som hände egentligen”? Allt känns som en flummig oseriös dröm.

Men av allt detta som sker med mig, vem är jag? När är jag mig själv? Är det när jag är som mest ”PMS:ig” eller när jag inte är det?

Vad är det normala jag när 1,5 vecka i månaden går ut på att var konstig? Vem är äkta jag och vad är en äkta känsla och finns det förövrigt någon sådan?

Om en person som jag inte känner lär känna mig under dessa 1,5 veckor skulle denne en helt annan bild och intryck av mig än om han känt mig efter mig under mitt s.k. ”normala” tillstånd?

Vad eller vem blir jag då?

Det hela är extremt identitetsförvirrande, Who am I?

Vilka är ni och hur yttrar sig er PMS och hur är det som partner att hantera PMS, när man inte fattar vad som händer? För det gör man ju knappt själv.

Jag gillar inte alls mitt superalterego PMS-Ulla, så hur ska någon annan kunna göra det?

22 kommentarer:

  1. Det där förklarar nästan exakt hur jag också blir innan mens. Samma sak för mig, tog ur min P-stav och blev också en bättre person som kunde känna mer av allt, men fick också PMS på köpet.

    SvaraRadera
  2. Precis så som du beskriver har jag också det och det är väl bra konstigt hur man kan bli så påverkad psykiskt. Tycker verkligen att det är superbra att du tar upp detta då många säkert känner igen sig!

    SvaraRadera
  3. Det lät som att du beskrev mitt liv, exakt så här är det för mig också. Jag slutade med p-piller för tre år sedan och för något halvår sen så började dom här hemska pms:en komma. Jag pratade om det med en kompis för några veckor sen att nu är det ju inte klokt, först har jag börjat känna av ägglossning och mår dåligt av den i ett par dagar, den byts av av pms i cirka en vecka för att sedan övergå i mens som jag har i cirka 10 dagar nu för tiden. Det är inte många dagar per månad jag får vara "mig själv".

    Tack för en fantastisk blogg,
    du lyckas så ofta säga exakt sånt
    som jag också upplever, stor igenkänningsfaktor.

    SvaraRadera
  4. Jag får inte PMS, men jag mår allmänt dåligt under mensen. Jag ligger mest i soffan, håller mgi om magen och gnyr. Pojkvännen är snäll, förstår att jag mår dåligt, diskar åt mig. När det är över så är jag extra snäll mot honom istället. Ge och ta :P

    SvaraRadera
  5. För många år sedan åt jag p-piller och jag va så arg och hormonstinn. Men så glömde jag att förnya receptet vid ett tillfälle och tog då beslutet att inte äta mer pills. Och jag blev en glad och trevlig människa igen. Jag slapp pms och hade bara tre dagars blödning. Gôtt!
    Men så träffade jag en ny kille för två år sedan och bestämde mig för att börja knapra p-piller igen. Mensvärk, humörsvängningar och fem dagars mensvecka. Fy fan!
    Veckan före mens tvivlar jag på pojkvännens kärlek och jag går runt och misstänker att han får sms från massa brudar, att han har ett förhållande vis sadan av osv.. Ett monster intar min hjärna.
    Så jag får den effekten MED piller som du har UTAN!

    SvaraRadera
  6. Jag har alltid haft vidrig pms. Mina forhallanden har knakat enbart pga min pms och min partner sedan 6 ar sager att trots allt vi gatt igenom (aborter, dodsfall i familjen, sjukdom, svar ekonomi) sa ar min pms det som varit jobbigast for honom som partner att hantera. Man blir ju sa fruktansvart ologisk att en manniska som inte har pms omojligt kan forsta eller resonera med en. Jag blir svartsjuk under pms:en, snokar i hans mobil och annat stort lojligt, dessutom tycker jag att alla behandlar mig illa, kanner mig som ett drabbat offer, utgar fran att ag ar ful och tjock (det ar jag inte) och kanner mig som om jag ligger i en svart grotta dar jag aldrig kommer komma ut ifran.

    Oftast blir jag som dig forst nervig, sen ledsen, sen arg. Vid nagra tillfallen har jag drabbats av ett sant raseri att jag statt och kastat tallrikar i golvet en efter en, som en javla galning. Hotat med att ta livet av mig etc. Till slut fick jag radet av en barnmorska att borja ta antidepressiva under 5 dagar varje manad. Vilket jag gor nu. Och jaklar vilken skillnad! Nu blir jag lite smanere sadar men staller inte till nat drama. Pojkvannen sager att han var nara att ge upp men att detta raddade situationen. Sa om det kanns som att det sanker din livskvalitet lite for mkt sa kan jag rekommendera fluoxetin.

    Och for Calle - att han ska halla sig undan. Det funkar aldrig nar man gar och noter pa varandra hemma. Han ska ut och traffa vanner, hur mkt du an gruffar om det just dar och da.

    Du ar inte ensam!

    K

    SvaraRadera
  7. det handlar om en koncentrerad 2dagare. jag stør mig mest ihjæl på min kille. han gør helt pløtsligt allt fel. sen gråter jag før att jag råkar spilla lite ris vid sidan av tallriken. sen får jag mens.

    SvaraRadera
  8. Lovely eller nej. Jag hade det så där förra veckan. Jag brukar kalla det livsångest alt. tonårsångest. Känner mig enormt ensam men ringer någon och vill hitta på något så orkar jag inte. Ingenting är bra, allt är bara skit. Men...upptäckte ett väldigt bra sätt att mota bort denna ångest. Jag tokstädade, varenda fog i badrummet som är helkaklat, avloppsbrunnen..you name it. Fyra timmar senare med x antal sträckningar mådde jag som en prinsessa ( prinsessa som i att moffa chips, pepsi och apelsinkrokantchoklad).

    SvaraRadera
  9. Det är ett helvete.
    Gråter aldrig om jag inte har pms. Blir en annan människa. Känner mig så otroligt ledsen och känslig, pms innebär helt enkelt en personlighetsförändring. Gråter hysteriskt för ingenting. Dessutom städar jag maniskt på mina pms-dagar, av någon anledning...
    Fy fan för hormoner.

    SvaraRadera
  10. Ska väl balansera ovanstående med följande då: Min PMS inskränker sig till att jag överraskas av att jag själv tänker "Helvete, vad folk GÅR IVÄGEN för mig hela tiden?!" när jag går i en folksamling eller i affärer. Värre är det inte.

    Jag märker att mensen är på väg pga kroppen håller mer vatten, men humörmässigt är det inte någon direkt skillnad. Jag kan bli lika arg eller lika ledsen eller lika glad och vara lika aktiv oavsett vilken dag i månaden det är.

    Hur jag fått den här fördelaktiga hormonbalansen vet jag inte! Har aldrig ätit hormoner överhuvudtaget, kanske är det därför.

    SvaraRadera
  11. Du skriver om bra och intressanta ämnen men skulle nog fundera på att gå en skrivkurs. Man tappar lusten att läsa efter ett kort stycke då din text hackar. I all välmening!

    SvaraRadera
  12. haha. känner igen mig i stort. kan också märka en slight increase i kåthet precis före mens, intressant nog! annars mest gråtattacker. dagen/dagarna innan mens gråter jag ALLTID, som clockwork. av typ vad som helst. ibland kan jag undra vad tusan som står på innan jag kommer ihåg ja just ja, mens på väg. och så fort den kommit är känslorna på mer normal nivå.

    SvaraRadera
  13. Jag känner igen mig EXAKT i din beskrivning, skönt att nån som du som kan skriva sätter ord på det för jag har aldrig kunnat förklara det. Jag har skrivit ut det och ska visa min kille för han kan inte alls förstå när jag försöker förklara, han tror att det går att hantera och bara strunta i vilket ju är totalt omöjligt! TACK TACK! Kram

    SvaraRadera
  14. Vänta tills du blir gravid. Wiihoo. Hormon- och hurmörsvängningar man bara kunnat ana. Och de pågår i flera månader...

    SvaraRadera
  15. Åh, så jobbigt...jag känner igen mig, fast jag blir så när jag äter p-piller...
    Iaf så när det var som värst så provade jag ett naturläkemedel som heter Femal Balans, jag tyckte faktiskt att det funkade på mig :)
    Kan ju vara värt ett försök.....
    http://www.helhetsdoktorn.nu/femalbalans.htm

    SvaraRadera
  16. Det coola med den här texten är att du har skrivit den. Att du har skrivit en text om mens och pms och relationer. Fatta att det var typ otänkbart för tio år sen.

    SvaraRadera
  17. Det verkar vara många som har samma problem.
    Jag överväger att börja äta mina p-piller igen, för under nästan 2 veckor innan mens...går det inte att räkna med mig i sociala sammanhang, och jag är knappt godkänd för möblerade rum...

    SvaraRadera
  18. Jag hade inte heller PMS förrän jag blev sambo med min nuvarande. När vi träffades så hade jag varit fri från p-piller i ett år... Jag verkligen hatar PMS! Blir som ett litet monster som MÅSTE ha choklad och flottiga saker att äta. Ibland känns det nästan som att jag söker efter saker att störa mig på hos min sambo; som att gaffeln stöter emot hans tänder när han äter: det kan göra mig vansinnig (säger ingenting dock, där går min gräns) Jag befinner mig i en deprimerande bubbla under mina PMS-dagar och det känns lite som att man går uppför en brant backe med mörker för att komma högst upp och störtdyka ner till nattsvart tillstånd där jag är deppig, sur, grinig, irriterad och en allmänt jobbig jävel att leva med. Har lovat mig själv att börja äta p-piller igen efter att vi har skaffat vårat andra barn för såhär kommer jag aldrig orka leva tills jag blir fri från mensen. Skönt att känna igen sig i det du skriver :-) Tack!

    SvaraRadera
  19. Tack för detta inlägg! Skönt att veta att någon upplever exakt samma saker som en själv. Man tror verkligen att man är helt mongo, och ensammast i hela världen om det, när man ålar omkring i sitt deppmörker, hatar alla (som naturligtvis hatar dig tillbaks och konspirerar big time bakom din rygg)och gnyr efter choklad och vitt bröd! // Josefine

    SvaraRadera
  20. Jag säger bara femal balans! Gav mig livet tillbaka. Sen tidiga tonår har jag haft svår PMS men inte vetat vad det var. Inte förens jag var 20 kom jag på, med hjälp av min sambo vad som var fel. Jag var inte psykiskt sjuk som jag trodde utan det kom ju faktiskt regelbundet en till en och en halv vecka innan mensen. Jag hade inte förknippat det med mensen innan, trodde att PMS bara hände samtidigt som man blödde. Varför andas det inte ett ord om detta på sexualundervisningen? Om jag bara vetat tidigare hade det besparat mig så enormt mycket lidande. Att bara veta vad det är som händer, veta att det går över, att jag inte är psykiskt sjuk osv osv. Det värsta var att min äldre bror och mamma retades med mig när jag hade det under hela min tonårsperiod, gjorde saker för att få mig förbannad och fullkomligt förtvivlad och tyckte det var roligt, nån kul lek att jag blev arg för ingenting. Lagom bitter jag är mot dom nu, 26 år gammal. Om jag bara läst ett inlägg som det du skriver nu för 10-15 år sedan, om bara min mamma hade läst ett och kanske kunnat hjälpa mig istället för att göra allting till ett rent helvete. Kommer aldrig förlåta varken henne eller min bror för de där oändligt många gångerna när dom fick mig att bara vilja dö, hur dom hela mitt liv kallat mig öknamn för att jag blir arg så lätt. Men så arg blir jag bara under vissa dagar några gånger i månaden och nu vet jag varför! Tack Anitha. Om du hjälper en enda tjej som har det så som jag hade det så har du gjort en enorm skillnad i denna värld!

    SvaraRadera
  21. Oj oj oj så skönt att läsa detta och efter en helvetisk natt (depressionen har en tendens att ALLTID infinna sig på natten!) förstå att man egentligen är fullt normal och inte aktuell för akutpsyk. 43 år gammal, steriliserade mig för 3 år sedan och slutade då med p-piller efter ca 20 års användande. Efter det brakade helvetet lös, men nu är det jag som går iväg och får medicin så mannen i mitt liv slipper vaknätter med mig när nu våra tre barn är stora och sover på nätterna. Det är ju tur att man får de härliga mellanperioderna, men de är alldeles för korta om ni frågar mig! Tack för detta blogginlägg Kommer förmodligen förändra mitt liv!!!!

    SvaraRadera