tisdag 23 mars 2010

NOG!

Nu får det faktiskt vara nog.

Jag och Calle har varit på semester i Israel. Jag var där som turist, det här är mina upplevelser som sådan ej förvanskade.
Israel är ett land som jag inte hade några speciell förväntningar på alls vid ditresa men kom hem med en känsla över alla förväntningar.
Jag har alltid velat åka dit och hört positivt om det, men självklart inte kunnat blunda för medias rapportering.

Landet som jag upplevde det var civiliserat och kultiverat. Jag upplevde inte en enda gång förnimmelse av rädsla.

Det var otroligt spännande att vara i ett Mellanösternland som kändes så otroligt Europeiskt kontinentalt.

Jag VET att det pågår en en minst sagt kraftfull politisk konflikt. Tro inte att jag är dum, men min upplevelse av landet som sådant, var hänförande på alla sätt.
Maten, naturen, uteliv, människor, musiken och HBT-scenen bl.a. Vilket jag vurmar för och tycker är viktigt för MIG. De kriterierna fick Israel jackpot på.

Inte vet jag, men jag reser med ögon som inte ska påverkas av politiska konflikter. Det är semester en egoistisk orgie, jag ska vila ut.
Kanske kommer jag uppleva Palestina likadant om jag reser dit? Jag är inte färgad eller tagit ställning politiskt på min semester.
Jag har en känsla av att när man turistar i Thailand och Vietnam, bryr mig inte om vad som händer i Kambodja för JAG är ju där på SEMESTER, jag har betalat för en upplevelse och lugn, inte en politisk kamp.
Inte heller när man är i Cypern eller Turkiet vad som händer några mil bort. För att ta några av många exempel. Det är det jag menar att striden kan vara nära, men inte kännas av då den sker inom slutna områden. precis som i ovan refererade länder. Precis som i Jerusalem/Israel.

4 kommentarer:

  1. Jag är sååå avundsjuk, det ser ut som en helt ljuvlig semester! Snälla ge dig inte in i moraliskt försvar för din resa efter sura kommentarer, det går inte att vinna. Mitt stalltips är att hälften av dom som surskriver varit i Thailand t ex. //Moa

    SvaraRadera
  2. Bra där Anitha. Jävla tjöt på alla.

    SvaraRadera
  3. Fan vad skönt att du ryter tillbaka, helt sjukt vad folk är på både dig och Calle! Jag blev sugen på att åka dit också, ni verkar ha haft det alldeles underbart! Good for you!!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är att göra det väldigt lätt för sig, att bara bestämma sig för att nu är jag på semester och då har jag inget med konflikten att göra. Skulle du ha åkt på semester till Tyskland på 40-talet om du levat då?

    SvaraRadera