lördag 20 mars 2010

Min vecka i bilder, hittills...



Vi landade sent på kvällen och åt middag på Dixie Grill sen var jag tvungen att kolla kommentarer på rummet.



Blek som en oliv vid första solningen i Eilat.



Allt är en mix av andra länder här, förmodligen för att det är så rikt på kultur. Hamnen i Eilat ser lite ut som den i Bahamas fast mycket mindre.



Calle trodde han skulle krossa mig i biljard. Okej det var nära där et tag men sen sköt han ner åttan i fel hål. Saved by the bell...



Peacocking...



En delfin bufflade till mig. Det var stort. Har alltid drömt om att dyka med vilda delfiner. En riktig tjejdröm gick i uppfyllelse!



Negevöknen vid Döda Havet, helt gjord av salt.



Vi åkte en Jeep tour i öknen med vår helt underbara guide Gil. Lyssnade på Pink Floyd och hade saltöken runt oss. Var för bra för att vara sant, allt kändes som en film för ett tag.



Vi åkte upp på en ökentopp och kollade ut över detta land av många skeenden.
Gil har världens coolaste öken lodge som man kan bo på. Hittas här.



På andra sidan vattnet ser man Jordanien.



Vi blev så hänförda av stillheten så vi var tvungna att hångla lite.



Sen åkte vi till Massada som låg ännu högre upp än Negevöknens topp. En historisk utgrävning. Med en väldigt spännande historia. Kort och gott byggde Herodes det, deluxe stylie, sen blev det tagit av Bisantinerna och de levde i en liten utopi för sig själva. men runt om murarna kom romarna och byggde en ramp för att inta Massada. Det tog lång tid och de kunde sakta se sitt öde komma närmare för varje dag. Utav de 960 männen och kvinnorna som bodde där, valdes tio män ut att döda resten och den sista av de tio begick självmord. Så när romarna väl var inne i Massada var det en otillfredställande seger då alla var döda. Men de tog över det och byggde avancerade SPA:n bl.a. nästan allt är bevarat. Man kunde man, 800 före Kristus.



Appropå SPA så åkte vi till ett "naturspa" vid döda havet.



Jag såg ut som en riktig vilde i leran. träsktroll!!!

Fet
På natten sov vi på Kibbutzen Eingedi en oas mitt i öknen med en prunkande trädgård.



Tillbaka i Tel Aviv efter en natt i Jerusalem, tog vi igen förlorade soltimmar och spelade Solitaire...don't tell me I've got nothing to do...



Det är något speciellt med ljuset i Israel utan tvekan.



Sen mötte vi upp världens finaste Avi som visade var skåpet skulle stå när det kommer till Tel Aviv by night. Och vilken kväll det blev sen!



Hur sjukt är inte det här. En tjej som heter Maja och bor i Tel Aviv har lämnat lite kommentarer. Igår bestämde vi oss för att ses. Men fick inte tag i varandra. Hur som helst gick vi ner till restaurangen nedanför hotellet och skulle äta frukost och steka. Vem jobbade inte där om just denna Maja! Dessutom satt vi vid hennes serveringsområde. Hur sjukt inte det? Ikväll ska hon med ut, inga konstigheter!



Brännan tar sig sakteligen.



Så där ja, nu är vi snart i land!

9 kommentarer:

  1. Ja du, vad kan man säga efter dessa bilder? Jo livet är bra orättvist. I vit bikini ser jag naken ut. Och när jag solat, vi snackar i typ en vecka, blir jag som en oliv. Olivfärgen är alltså något jag strävar efter! Så jag brukar säga att jag är "brun" som en oliv (och ja, vi snackar den gröna varianten även här).
    Hälsa Calle från
    Josefine- igen

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder:)

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ha en fantastisk semester. Jag är inte sotis, inte alls...

    SvaraRadera
  4. Anitha, vad är din syn på det faktum att Israel stjäl landet av de som bott där i tusentals år? Man kan inte göra reklam för en rasistisk stat på det sätt du och Calle gör utan att ta ställning. Du stöder Sydafrika och Sovjet på 80-talet.

    SvaraRadera
  5. Åhh vad härligt ni ser ut att ha det! Israel verkar ju ha allt, nu blev jag jättesugen på att dra dit med min pojkvän..

    Och förresten du och Calle är så fina tillsammans! :)

    SvaraRadera
  6. skaffa bloglovin? :)

    SvaraRadera
  7. du är så fin! snälla, den långa kjolen med volanger du har på dig på calles foton, var har du hittat den? älskar din stil! / madde

    SvaraRadera
  8. Det ser så otroligt underbart ut!
    Ni två är ett sånt par som man verkligen vill att allt ska gå bra för,fastän man inte känner er på riktigt,utan bara läser era bloggar.
    Jag har inte varit på kul semester på flera år...så det kändes härligt att ta del av grejerna ni gjort på resan:-)

    SvaraRadera
  9. Du är så vacker! Du är min nya idol.

    SvaraRadera