tisdag 4 maj 2010

Guilty Pleasures

Jag är musikpicky, tycker inte alls om allt med takt. Skäms på ett tonårsaktigt sätt när jag hör Haddaway eller Scooters visdomsord. Får kryp i kroppen av Snows rap.
Varför blir jag så tillgjord och har det så svårt med något så banalt som musik? Jo förmodligen för att jag en gång har gillat det!

Nu håller jag på att försonas med mina gamla musikskelett och leker Guilty Pleasures med mig själv.
G.P. är en mycket godtycklig lek, det som är skämslåtar för mig är kanske inte det för dig osv.
Skämslåtar är alltså sådana låtar du skäms för att du gillar i smyg.

Jag skäms jättemycket för att jag kan hela texten till Money for Nothing med Dire Straits och gärna smådansar hemma till den när ingen ser. Eller så blir jag ofördelaktigt glad av Return of the Mac med Mark Morrison. Körar gärna med i I’m not superstitious med Europe osv.

Vilka är er Guilty Pleasures och varför är de så skämmiga för er?

8 kommentarer:

  1. Scatman, shit va den svänger!

    Värst enligt mig är de bajsnödiga musiclovers som bara måste hata Gessle. Han är typ äcklig för att han sålt 50 milj plattor... Det är mkt märkligt. Kan man inte bara erkänna att karln gjort nånting bra, och som många tycks gilla?

    SvaraRadera
  2. Ice,ice baby med Vanilla Ice är min skämslåt men
    min manliga kollega har en ännu värre: "She´s like the wind" med Patrick Swayze.
    Ha en bra dag! /C

    SvaraRadera
  3. Cher och Bon Jovi lyssnar jag gärna på. I hemlighet förstås... Officiellt lyssnar jag på en helt annan "kaliber av musik". Fniss på den ängsligheten.

    SvaraRadera
  4. Hela Escape-skivan med Enrique Iglesias. Så jävla bra!

    SvaraRadera
  5. AH! Sånt här är tufft, men jag ser det som terapi...
    Carola! Hennes röst, herregud! Folk verkar hålla med mig, fast inte öppet, du fattar va? Och sen har jag en smygkärlek till Robert Wells - Rhapsody in Rock I, II, III osv. Bara lite jobbigt att dom hamnat på topplistan på min last.fm profil.

    SvaraRadera
  6. Åh, jag har slutat skämmas...tack å lov. Jag tycker det är ett väldigt tillåtande klimat nu för tiden, okey att vara retro/nostalgisk. Skulle det vara något som jag skämms liiiite för så skulle det vara att jag är svag för Phil Collins och att jag tycker Savage Gardens låt Affirmation är"mäktig"...hahaha.

    SvaraRadera
  7. Haha! Även jag har Inglesias Escape-skiva som GP.
    Men den värsta av de värsta:

    Linda Bengtzing - Jag ljuger så bra.

    När jag skrev min pol.mag-uppsats gick den på repeat, dag ut och dag in, under fyra månader, och varje gång tonartshöjningen kom var jag tvungen att pausa skrivandet och sticka upp indiefingret och sjunga med, med lite kärnfullt tillknycklat nylle.

    Koketteri-GP är annars Fleetwood Mac och Steve Forbert.

    Grattis till pregnansen fö!

    SvaraRadera
  8. Min skämsmusik är Hanson mmbop (som uppåttjack!!) och så reggaetonmusik (bästa att städa och skaka rumpa till)
    Men det är inget jag nånsin skulle lyssna på in public..

    SvaraRadera