torsdag 6 maj 2010

Salt eller surt arv eller miljö?

Salt lakrits är något jag inte förstår mig på. Man behöver inte åka så långt söder ut för att få samma oförstånd i ämnet. Det är onekligen ett ytterst skandinaviskt påfund. Jag tror någon extra gen har uppkommit hos nordeuropéer eftersom ni back in the days åt så himla mycket saltad mat. Ni har liksom ett ständigt underskott på jod och mineraler, så salt får era vita skinn att sjuda. Därför älskar ni saltlakrits.

Själv är jag sur-missbrukare, älskar allt godis som är riktigt surt. Kan inte få nog av sura patroner och råpressad citronsaft. Jag har underskott av det och vill ha massa C-vitaminer som chokar eller fuskchokar kroppen.

Jag är övertygad om att det hänger ihop med arv och då menar jag arvsmassa.

När Calle är bakis exempelvis är han sugen på pommes, bacon eller chips etc. mat med mycket salt.
Jag vill ha färskpressad juice, passionsfrukt och blodgrape. Mycket C-vitamin.

Finns det någon doktor där ute som kan svara mig?

11 kommentarer:

  1. Jag kommer från en familj som är galen i lakrits, både salt och söt.
    Själv förstår jag mig inte på vad av det salta, beska och hemska som ska smaka gott.
    Nej, jag är mer för sura grejor. Kan sitta och käka citronsyra direkt ur påsen. mums!

    SvaraRadera
  2. Jag har rötter i Finland och har för tillfället tre rullar med Lakrisal mellan sätena, så din teori stämmer i mitt fall :)

    SvaraRadera
  3. intressant teori. älskar saltlakrits. med svensk arvsmassa (inte i lakritsen, alltså). men kan det inte vara miljö också? om man växer upp med det?

    SvaraRadera
  4. Om du gillar surt så är detta godis något för dig

    http://www.discshop.se/shop/ds_kiosk.php?lang=se&id=77790&ref=&subsite=kiosk

    SvaraRadera
  5. Hatar, nej, HATAR lakrits. Italiensk/fransk arvsmassa.

    SvaraRadera
  6. Jag är en saltoman och har läst att personer som har lågt blodtryck (jag) blir sugna på salt då det är kroppens sätt att reglera då salt är blodsockerhöjande. Rätt eller fel?

    SvaraRadera
  7. SURA bilar är väl ändå bäst...
    Try it-You'll like it!!!

    SvaraRadera
  8. Intressant med bakiscravings-iakttagelserna! Kan faktiskt sätta + 1 till statistiken där: jag med nordisk "arvsmassa" cravar salt och fett, medan sambon som är adopterad från indien vill ha "ju surare, desto bättre". :)

    SvaraRadera
  9. Nu är jag inte läkare ännu, utan läser för tillfället T6 på läkarlinjen, samt är även din enda polska läsare (tror jag?).

    Sitter nog inte i generna, utan det är mer en arvsgrej det här med att vi nordbor gillar salt mat. Växer man upp med att äta saker tar man det till sig på ett annat plan tror jag. Jag har för mig jag läste att vi svenskar är det land där man saltar, om inte mest i världen, så å det grövre.

    Sen finns det givetvis saker som sitter i generna. Ta en sådan sak som alla dessa mjölkprodukter vi konsumerar, i Sverige är laktosintoleransen väldigt låg om man ser till andra länder. Har för mig att jag förra året i biokemikursen läste att över 3/4 av världens (adulta) befolkning är laktosintoleranta, samt att i vissa delar av världen (tror Afrika samt Asien) är över 90% laktosintoleranta. Detta har genetisk börd och beror på att de ej i samma grad har lika mycket av enzymet laktas.

    Dock, man vet ju aldrig, skulle kunna vara en mix av både till viss del genetik och arv men jag tror att det är miljön som står för merparten av vårt saltbegär.

    /V, som borde plugga små baciller, stafyllokocker, pseudomonas och fan och hans moster då jag har mikrobiologiexamen på måndag...

    SvaraRadera
  10. Jag trodde jag var ensam om citrusfrukt-cravings dagen efter! Skönt att höra att jag inte är ensam. Dock är jag svenne med finska rötter, så det pajjar din teori..

    SvaraRadera
  11. Förmodligen har Calle vätskebrist när han är bakis och behöver binda vatten i kroppen med hjälp av salt. Själv är jag ljus och brukar också bli sugen på C-vitamin efter festligheter, det kan ju vara så olika det där. Det blonda utseendet uppkom genom en genmutation för 11.000 år sedan har jag läst (http://en.wikipedia.org/wiki/Blond), men att denna gen även skall ha påverkat andra egenskaper hos människor kan bli farligt och faktiskt något som vi bör lämna åt dem som sysslade med det i historiens Socialdarwinism. För så fort man börjar diskutera folkgruppers nädärvda egenskaper, finns det alltid dem som lägger in värderingar och tycker att "oönskade element" skall sorteras bort (läs:Nazism). Vi är alla olika och bara inom en familj kan tycke, utseende och smak variara.

    SvaraRadera