måndag 24 maj 2010

Reklamfusket

Jag stör ihjäl mig på alla youtube/todays big thing etc. rippade reklamidéer.
Senast ut i raden. Ibis hotel men en soulman som wailar fram texten, påminner om något jag redan sett för att sätta pricken över I:et i texten belyses ”det här är en korridor”. Så rippat från Old Spicereklamen ”I’m on a horse”.

Jag antar att reklambyråer alltid opererat så, ja alltså låna från andra länder andra idéer etc.
Så funkar ju TV också.
Men jag hatar när man får känslan här är en halvbra hafsigt genomarbetad idé och en okunnig marknadschef som klubbar igenom en super-ripoff som inte ens är så kul.
Precis som Ibis-reklamen.

Jag ser för min inre syn en reklambyrå med en flare i deras nyblekta breda leenden samtidigt de leker kungar i baren i Cannes, utan belägg. Samtidigt en marknadschef som inte förstår kvalité men är supernöjd för en modig pangidé.

Båda är lurade att dom är bäst och båda är konstigt otillfredsställda.
Låna gärna, men inte med dold agenda och framför allt gör det bra om inte bättre än ”lånet”.

2 kommentarer:

  1. Så sant, så sant. och tyvärr lite för vanligt..

    SvaraRadera
  2. Wailar!!
    Sorry, var tvungen. Kunde bara inte förbise.

    SvaraRadera