tisdag 11 maj 2010

Svara mig på fullaste allvar

Det står en blond tjej som hävdar att hon är utelåst utanför din port och en mörkhyad. Vem tror du på och vem släpper du in om du måste välja?

En mörkhyad tjej sopar i en trappuppgång och en blond tjej. Ni förutsätter att en av dem är trappstäderska. Vem?

En blond tjej står och väntar på en väninna vid en offentlig toalett på en finare salong och likaså en mörkhyad. Ni förutsätter att någon ansvarar för skötseln av toaletten, vem förutsätter ni om så är fallet?

Jag vill inte jag drar inga rassekort i onödan så rätta mig om jag har fel.
Det är den etniska indelningrasismen, den som kommer från ryggmärgen jag vill ha lite svar på.
So make my day...

28 kommentarer:

  1. I fallet med utelåsning kan de vad mig anbelangar tala lika mycket sanning eller ljuga lika mycket båda två, oavsett hud- och hårfärg. JAg hade nog ändå valt att tro på båda två. I trappuppgången är det väl lättast att uppfatta den som faktiskt sopar som trappstäderska. Hade den blonda sopat hade jag nog tagit henne för städerska. I det tredje fallet med toalettansvarig har jag ingen aning. Jag går aldrig på ställen med toalettansvarig personal...

    SvaraRadera
  2. Sara du fattade ju ingenting...

    SvaraRadera
  3. 1. Jag släpper inte i någon personer som uppenbarligen inte hör hemma i trapphuset. I arbetet (hantverkare) har jag ett flertal gånger nekat folk tillträde till olika lokaler när de stått utanför och trampat. Det är jag som öppnar dörren som har ansvar om fel personer vistas i lokalen.

    2. Jag har aldrig stött på en mörkhyad städerska och jag har träffat hundratals städerskor. De flesta har varit unga vita tjejer från Sverige eller Balt-kvinnor.

    3. Man ser väl för sjutton skillnad på salongens gäster och personalen som städar toaletterna?

    Du verkar ha fördomar mot vita människor. Du verkar tro att alla är rasister.

    SvaraRadera
  4. Ni svarar ju inte på frågan, frågan var inte om du skulle tex låta bli att släppa in nån, utan om du skulle släppa in en av personerna, VEM?

    SvaraRadera
  5. Jag skulle släppa in dem som såg mest välvårdad ut oberoende på hudfärg, det blir tyvärr mitt svar på alla tre frågor. Den som ser mest välvårdad ut är den som klarar sig undan. Kanske klarar mig på så vis undan att bli rassestämplad MEN tyvärr säger det ganska mycket om vem jag är som person i övrigt. En väldigt försomdsfull sådan.

    SvaraRadera
  6. Alltså jag är med dig, jag har hört massor av gånger att mörkhyade blir utsatta för klavertramp av det här slaget.

    Men vi är nog jävligt många som inte har det där tankesättet i ryggmärgen, världsvana människor som kommit steget längre - äntligen!

    Personligen hade jag släppt in båda brudarna i trapphuset. Den som sopar skulle jag eventuellt kunna ta för trappstäderska, men inte om hon bar högklackat kanske... Jag hade inte trott att någon som inte bär förkläde eller har en toarulle i handen bär ansvaret för städningen av en toalett.

    Så är det för min del och jag beklagar att det inte är så för alla...

    SvaraRadera
  7. Asch fan vad alla ar pk! Ingen vill vara en sandaringa rasist men fordomar/dolda forestallningar finns hos alla, det ar forst nar man erkanner det infor sig sjalv som man kan konfrontera dom och fa bukt med skiten pa allvar. (Sen tror jag iofs oxa att det ar latt hant att man projicerar sin egen radsla for att bli tex diskriminerad pa andras och tolkar deras handlingar handlingar i det ljuset.)

    Jag kan arligt saga att jag hade trott att den morkhyade tjejen var toalettvakten/staderskan, som en ryggmargsreflex, inlart beteende. Sekunden efterat skulle jag dock kommit pa mig sjalv och skamts ogonen ur mig.

    Man far se till att ifragasatta sig sjalv och sina beteenden standigt, for att hitta sina blinda flackar. Galler samhallet i stort for ovrigt.

    Detta ar lite samma sak som man som havdar att diskriminering mot kvinnor inte forekommer. Trakigt men sant, sahar ser vart samhalle ut i DAGSLAGET men vi kan forandra det och ar pa god vag.

    SvaraRadera
  8. Jag kommer på mig själv med att ha fördomar mot invandrare mest hela tiden. Det är skitjobbigt och det mest irriterande är att de sitter, precis som Anitha skriver, i ryggmärgen. Det är instinktivt och jag skäms lika mycket varje gång jag kommer på mig själv med att bli mer rädd för en "invandrare" som kommer emot mig på en mörk gata, än en tysk (jag är svensk invandrare i Tyskland). Sedan en tid tillbaka jobbar jag för ett afrikanskt land och i takt med att jag inser hur rasistisk omvärlden är, desto mer släpper mina egna fördomar.

    Anitha har helt rätt och det är skitjobbigt.

    SvaraRadera
  9. Om de på alla andra grunder var lika (kläder osv), skulle jag förutsätta att den mörkhyade var städaren/ansvarig för toaletten. Detta på grund av den kraftiga överrepresentation som invandrare har i städyrken, även om de flesta av dessa invandrare förvisso inte brukar vara mörkhyade, enligt empiriska studier.

    Tycker det är ganska intressant att du framhäver yrkesgruppen städare med så negativ klang, i sammanhanget. Du skriver om fördomar, samtidigt som du inger känslan av att du ser ner på folk med lågstatus-yrken. Frågan är vad som är värst, slentrian-"rasism", vilket inte är egentlig rasism, mer fördomar om att vissa hudfärger ger olika samhällsklass, eller att, som du gör, lägga en värdering i samhällsklassen. För varför är det annars en förolämpning att bli tagen för städare?

    Att du inte blev insläppt är naturligtvis beklagligt, jag hade, godtrogen som jag är, släppt in vem som helst som såg städad ut, vilket du troligtvis brukar göra.

    SvaraRadera
  10. Mitt största problem gällande mörkhyade (eller rättare sagt, invandrare, oavsett hudfärg) är att jag går efter språket. Det sitter stenhårt i mig att om man inte kan språket/pratar dåligt så är man per automatik mindre begåvad. Självklart VET jag att det inte är så men ändå kan jag inte låta bli att tänka så just den där sekunden man står där och försöker samtala. Hatar den egenskapen hos mig.

    SvaraRadera
  11. Riktigt snedvridna frågor. Hur blev du sånhär?
    Du som har varit så bra att läsa. Har du en svacka?

    Fråga1:Varför ska jag välja? Om jag blir hotad med pistol och måste välja så försöker jag ta pistolen.

    Fråga2:Varför ska man förutsätta att någon är städerska? Städar gör man om man smutsat ner!

    Fråga3: Jag förutsätter att salongspersonal eller en inhyrd städfirma har hand om städningen. De som städar är valda efter städkunskap.

    Jag blir mycket besviken på dig och din snedvridna människosyn

    Börje

    SvaraRadera
  12. Av någon anledning tror jag inte riktigt på kommentarerna... Alla försöker vara så korrekta. Min fru är halvmörkhyad, arabiskt utseende, även om hon inte är från något arabiskt land och hon får ta så mycket skit, även då hon klär sig i märkeskläder och har betydligt bättre stil än de flesta infödda svenskar.

    Det som är så sorgligt är att detta inte sker i andra moderna länder. När vi är i USA blir hon behandlad med respekt. Likaså de flesta andra europeiska länder, t om Danmark är bättre med bemötande även om det sägs att det ska vara så rasistiskt. Sverige är ett jäkla U-land när det kommer till rasism, kanske därför folk är så vana att säga en sak (som ovan) och göra en annan.

    SvaraRadera
  13. dina exempel är så konstiga. skulle inte göra någon skillnad på de två om inte en - i ex 1 såg ut som nån sorts luffare, i ex 2 hade städkläder och en sån där städvagn, i ex 3 hade städkläder. om ni tror att jag svarar så för att vara pk kan jag ju villigt erkänna att om två personer stod i en trapp i förkläde o likn. och en var fån ryssland el likn. skulle jag nog ta henne som städerskan...om jag måste välja alltså. i ex 3 skulle jag om båda hade städkläder ev missta en äldre bister överviktig kvinna för toalettstäderskan, för så tycker jag de flesta ser ut. dessa båda valen skulle vara pga att jag oftast ser städerskor från balt länder och toalettgummor. i ex 1 skulle jag vara lika misstänksam mot vem det än var, möjligtvis mer förstående om ett par med blommor och en lapp/mobiltelefon i handen stod där och uppenbarligen skulle på nån middagsbjudning men tappat bort koden.

    kan även erkänna att jag om jag går ehm sent hellre går nära en vit svensk man med bandyklubba än en man från mellanöstern - fördomsfullt!

    MEN - dina exempel i orginalinlägget är väldigt konstiga och misstänksamma. att din granne tog dig för städerska om du sopade liksom...inte så konstigt. att du inte blir insläppt när du inte kan koden - inte så konstigt.

    är jag onormal? vet inte. men jag kan ju inte låtsas att jag skulle vara misstänksam mot en mörkhyad indier med afro om jag inte skulle det, eller? kanske beror det på att jag sedan jag började skolan gått i internationella skolor där jag nästan alltid själv var minoritet. där de flesta var mörkhyade och med föräldrar från både här och där. kanske svenskar som gått i snobbiga privatskolor av arisk karaktär är sådär hemskt inlärt raistiska. vad vet jag?

    SvaraRadera
  14. Jag skulle försöka kontrollera om dom bodde i huset på något sätt, kanske be om namn eller nåt, oavsett hudfärg.

    Vad gäller städningen så skulle jag anta att den mörkhyade var städerska, invandrare och utlänningar) städar och kör mer taxi än svenskar, även om dom är utbildade till läkare (det där tål ju också att diskuteras). Står det en vit tjej med sopborste i trappuppgången så skulle jag nog tänka städerska där med (kanske en finsk sådan :).

    Klart att det finns rasism och fördomar och det betvivlar jag inte alls att du har utsatts för genom åren. Men av dom händelser som du radade upp så kanske hälften är rasism, ibland är ju folk otrevliga ändå och det utsätts allihopa för, därför blir jag ibland lite irriterade när rassekortet dyker upp. För jag får också dörrar i ansiktet och tvingas tampas med griniga och ohjälpsamma gubbar eller tanter. Sen har jag tråkigt rakt hår också..

    SvaraRadera
  15. Jag är svensk-och trappstäderska! Känns som att den som har fördomar är DU? vad är fel med mitt yrke eftersom du tar illa vid dig om någon tror att du är trappstäderska?

    SvaraRadera
  16. Tänk att man direkt ställer sig i förvars position och känner sig förnärmad, istället för att ta till sig och acceptera att vårt samhälle och verkligheten många gånger ser ut så som Anitha beskriver den.

    Även om formuleringen inte var den bästa kommer dock budskapet fram, klart och tydligt.

    Jag har själv blivit misstagen för både städpersonal, serveringspersonal och elit friidrottare, beroende på sammanhang just pga av min hudfärg.

    Man behöver inte förstå hur de situationer Anitha beskriver känns, man behöver inte ta det personligt, det viktiga är att inte avfärda det som osanning, överkänslighet eller inbillning.

    Det finns rasism och den ännu läskigare vardagsrasismen som de flesta inte ens är medvetna om (inkluderat mig själv, men inte förrän man blir medveten om den kan man agera mot den (om det är vad man önskar, annars acceptera att det är så man vill vara och då vara rasist).

    Att påkalla uppmärksamhet till en situation man själv lever med är inte en direkt anklagelse till någon, utan en ögonöppnare för oss alla. När man ser, vet och accepterar ur verkligheten ter sig, kan man tillsammans ändra den.

    SvaraRadera
  17. jag har jobbat som städerska och ingen på vår avdellning var utländsk. Situationen som du beskriver i trappan låter likande som när man blir tagen för att jobba iu butik när man är ute och letar kläder till provhytten. Det händer mej jämt. Om jag går utan jacka inne i en affär och letar kläder, blir jag ofta tagen för personal. Plockar du tallrikar i en restaung antar som flesta att du jobbar där, oavsetthudfärg. Så om du sopar i en trappuppgång och har vardagliga kläder så låter det inte speciellt konsitgt att nå tror att du är städerska. Det var ju bara du som var där och kan avgöra, men det låter faktiskt ganska oskyldigt.
    Jag är ganska fördomsfri, men jag är inte perfekt. Så om jag ska vara ärlig när det kommer till fördommar, så har nog språk/brytning och klädsel mer påverkan än just en hudfärg. Tyvärr. Försöker jobba på det.

    SvaraRadera
  18. Det är sant det du tänker. och det är förjävla trist att vi lever i ett sådant samhälle.. För min del börjar det försvinna helt, och det är främst för att jag jobbar med många invandrare osv. Men lite finns ju alltid kvar, man formas ju av normen liksom.

    SvaraRadera
  19. Till alla anonyma kommentarer som påstår att vi är ett gäng som inte fattat vad frågan handlar om samt tycker att vi är för politiskt korrekta så 1) jag tycker nog att vi har besvarat frågorna?! 2) Jag kan bara tala för mig själv, men jag har svarat sanningsenligt utifrån hur jag tror att jag skulle reagera och agera. Sen håller jag med om att vi måste bli medvetna om våra fördomar och jag är väl medveten om att jag inte heller går fri från dem. Men just i de situationer som Anitha beskriver så tror jag att det är just så som jag skrivit som jag skulle handla. Sen har jag massor av andra fördomar, liknande som Anna-Karin här ovan beskriver. Språket är för mig en grej, mycket mer än utseende, som gör att jag gärna reagerar med att personen i fråga skulle vara mindre begåvad/belevad/civiliserad. Vi måste ju också inse att alla inte har samma fördomar. Det beror ju helt på vilken miljö man vuxit upp i, bor i, jobbar i, lever i, umgås i.

    SvaraRadera
  20. Kluriga frågor! Speciellt för mig, eftersom min mamma kommer från Sri Lanka (ön utanför Indien) och min pappa kommer från Sverige. Och jag har upplevt det där du beskriver. Kanske inte i lika stor skala, men ändå. Oftast får jag frågan "Är du hel-svensk?" Och då kan man undra, vad är det för fråga egentligen? Jag går inte runder och frågar folk om de är "hel-idioter" precis. Och när jag får den frågan, kan jag inte låta bli att tveka. Jag vet inte vad jag ska svara. Ser de inte att jag inte är "hel-svensk" kanske jag borde ljuga. De kanske värderar mig högre då. Och sorgligt nog, väljer jag att inte nämna det land min mamma kommer från.

    /Sandra, 18 år.

    SvaraRadera
  21. Vad är det för grottmänniskor som förutsätter att en mörkhyad människa måste vara städare? Om den mörkhyade personen har typiska städkläder och bryter kraftigt så förstår jag att man kan tro det, men om det är en vanligt klädd person som pratar förstående svenska så skulle jag inte ha en aning om det var hon eller den blonda som städade. Trist att det är 2010 och människor fortfarande beter sig som om det vore 1950.

    SvaraRadera
  22. Jag förutsätter inte att mörkhyade jobbar inom serviceindustrin. Jag förutsätter att mörkhyade inte jobbar överhuvudtaget. Blir därför positivt överraskad när jag ser en mörkhyad städare. Sverige borde skeppa in fler mexikanare istf de lata invandrare vi måste dras med i nuläget. Drivna länningar dom, mexarna.

    SvaraRadera
  23. tyvärr verkar det i Sverige vara så att det är många städare som är mörka, på Macdonalds, tunnelbanan etc. Jag tror det inbyggt i människan med föruppfattningar, skulle de flesta som städade vara vita skulle svarta ha samma uppfattning vice versa. Jag tror ändå Sverige är ganska långt fram vad det gäller diskriminering, se på Dubai som bara byggts upp av folk från Asien som lever i slav lika förhållanden.

    SvaraRadera
  24. Jag skäms... Har alltid tyckt att jag är öppensinnad och fri från fördommar. Men jag tänker ibland så som du skrev. Fy på mig, gör om och gör rätt!

    SvaraRadera
  25. Varför är det nödvändigtvis försvarsposition att svara på frågorna som Anitha ville ha svar på? Jag såger inte att någon behöver vara fördomsfri, men man kanske är det gällande något så simpelt som hudfärg? Varför MÅSTE man vara hycklare om man säger så? Vem är det då som har fördomar egentligen? Jag tycker den här konversationen har blivit en antikonversation nu, när det är så uppenbart att alla måste svara att de tror att en mörkhyad är städare, för annars ljuger man. Kanske någon annan som borde vidga sina vyer lite?

    SvaraRadera
  26. Att anvanda stereotyper sparar tid, forvanande ofta har man ratt ocksa. Det ar inte rasism, bara sannolikhetslara.

    SvaraRadera
  27. Anitha kanske kunde ta och svara på kommentarerna nu? Eller passar det inte att göra det när man får mothugg?

    SvaraRadera
  28. Har fan aldrig brytt mig om att inte släppa in folk. Brukar inte ens reagera.

    Det där med städningen... hon so städar här är en ung svensk tjej som alltid har hörlurar på sig. Säkert ensamstående mamma som hoppade av plugget.

    HE HE! sa du nudå. fördomar finns om allt. inget illa ment ju. Faktiskt.

    SvaraRadera