söndag 16 maj 2010

Här blir inga barn gjorda



Yes yes, Anitha International - Expedition Lindberg. 1-0. Så där ska det se ut, har varit lite bekymrad över att varit tvärt om ett tag. Men nu verkar ordningen vara återställd. Bara inte Alex den jäveln länkar till Klas då blir det jobbigt. Ser dessutom att han snott mitt bäckfiskpasta recept. Undra om han fått det av Polisjonas? Tjuvaktigare snut får man ju leta efter.
Well well vad är en dag i bloggvärlden...

Har bloggat dåligt den här helgen.
Fick missfall igen. Tidigt, bara en tre fyra veckor in. Nu vill jag ha en utredning, är trött på att aldrig baka bebisar. Har hört något om sådan där make-a-baby-akupunktur som kan vara till hjälp. Ska nog prova det.
Är inte ledsen, det finns inget att sörja bara återigen beklaga ett tråkigt konstaterande. Tänker inte göra någon stor grej av det, hoppar upp på hästen igen direkt.
Det är ju inte så mycket annat att göra än att ligga i, bokstavligt talat.

Har haft en underbar helg med min finafina man och vänner. Lagade middag åt Calle i fredags.
En finfin biff från Hallen, gjorde en tomatsallad med skållade kärnfria tomater, koriander, lime och silverlök som side dish. Finns inget bra ord för det på svenska. Stekte upp färsk spenat med färsk vitlök i massa smör salt och peppar. Vi är ju GI nu.
Igår barnvaktade vi Charlie Schulman, när Amanda fick njuta i parken av sin 30-årsdag. På kvällen åt jag middag på Story med Gynning.

Nu ska vi snart hem till Alex, Amanda och Charlie på söndagsmiddag. Skönt med rutiner det känns sunt. Passar på att njuta lite extra av hemmet och Calle nu, jag som är sådan hemmakatt och snart ska jag vara borta en månad. Känns overkligt.


Solitaire
väntar, vi ses imorgon.

Kram

25 kommentarer:

  1. Jag är en sån som försöker tänka att all sak har sin tid och det som händer, gör det av en anledning. Vill tro att det hjälper en igenom svåra saker. När tiden är rätt kommer du baka bebis.

    SvaraRadera
  2. Fan vad tråkigt då. Själv fick jag ett missfall innan jag fick mina barn och min rädsla under de lyckade graviditeterna var då att få ytterligare ett. Men ett missfall är ju skitvanligt. Två är också skitvanligt. Det är väl först vid tre som man får en utredning - men hade jag varit du hade jag nog ljugit och sagt att detta VAR det tredje bara för att få igång maskineriet. Förmodligen är detta 100 % normalt och utredningen visar inget, men om det är något så går det säkert att rätta till och då är det bättre att göra det förr snarare än senare. Det kan ju bero på flera orsaker att man får missfall: att embryot inte utvecklas rätt och därför sorteras bort är väl det vanligaste, men det finns också kvinnor som inte producerar tillräckligt med eget progesteron för att få kroppen att fatta att den inte ska sätta igång en mens. Om man då tar lite käcka vagitorier med hormoner fattar kroppen galoppen. Det är därför bra att veta vad orsaken är, för möjligen kan man då fixa detta enkelt och snabbt.

    Lycka till!
    Penny

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt med missfallet, men jag blir glad av att höra din inställning. Jag blir mäkta imponerad! På't igen bara och tänk en massa positivt! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att höra om missfallet. Kanske lika bra att göra en utredning som du säger. Men övning ger färdighet också så öva på.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hoppas det går bättre nästa gång! Det är ju såhär det är, naturen har sin gång. Du är väldigt stark som kan skriva om detta, det vill jag bara säga. Det borde inte vara så mkt hysh-hysh kring missfall, det är ju som bekant naturligt och jättevanligt.

    SvaraRadera
  6. Jättetrist med missfall igen. Fick också två missfall innan min dotter. En missed abortion i vecka 15 och ett tidigt missfall i vecka 6. Gick till en privat gynekolog (med landstingstaxa) och fick utredning på en gång. Allt var normalt så klart, och några månader senare blev jag gravid med dottern. Och nu väntar vi tvåan :-)

    SvaraRadera
  7. När det händer så kommer ni att få världens sötaste baby;)

    /Benita

    SvaraRadera
  8. Riktigt trist med missfallet :( Jag säger som de andra rävarna här, att det är fint att du delar med dej och så hoppas jag att du hämtar dej snabbt. Tur i oturen (om man får uttrycka detså) att det är tidigt det sker, både för psyket och kroppsligt.

    Rätt vare är så har du en bulle i ugnen. Tills dess verkar du ha fri lejd att härja med sötCharlie.

    SvaraRadera
  9. Usch vad tråkigt för er. Vet av egen erfarenhet att massa goda råd och käcka hejarop om att det blir bättre osv inte hjälper mycket när man drabbas av saker, så det får du inte av mig. Hantera det på det sätt som känns rätt för er är det enda jag kan säga. Tycker ni är starka som orkar dela med er av era upplevelser och önskar er all lycka till. Låter som att du tar det rätt ok trots allt. Ta hand om varandra.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Tänker på er!
    kram

    SvaraRadera
  11. otroligt tråkigt att det inte gick vägen den här gången heller.

    jag vill bara säga att jag tycker det var väldigt starkt av er att gå ut med graviditeten så tidigt, och att också vara öppna med missfallen. jag är 26 år gammal och har inga barn. har inte heller försökt få några.

    jag har egentligen aldrig reflekterat över att det skulle vara svårt att få barn, utan tänkt att "det bara är att ha sex rätt tidpunkt i månaden och så blir det barn".

    otroligt viktigt och starkt att ni är så öppna och visar att det är så mycket vanligare med missfall och komplikationer än vad folk (media?) i allmänhet pratar om.

    lycka till med barnaskapandet och en stor kram till er båda!

    SvaraRadera
  12. Kämpa på, ni får snart en bebis som blir först på söket på google precis som charlie =)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Akupunktur hjälper! Om du vill ha tips känner jag en väldigt duktig liten dam som gärna sticks.

    SvaraRadera
  14. Tips på bra gynekologer och akupunktörer mer än välkomna.

    SvaraRadera
  15. Jag hade ett missed abortion i v.12 och ett missfall i vecka 5 innan vi fick vår dotter. Om jag inte minns fel var det ett missed abortion i ca v.12 ni hade första gången? De två missfallen är då så olika att orsaken knappast är ett fel hos dig eller Calle. Snarare ett utvecklingsfel hos embryot och då är det bara att hoppas på bättre lycka nästa gång! Kram!

    SvaraRadera
  16. Hej Anitha,

    Jag tycker att det är skitbra att du är så öppen med detta! Det händer ju så många så ofta, jag har flera vänner som har haft flera missfall, men sedan fått barn ändå. Jag och min mans problem är av ett annat slag: vi har försökt i mer än ett år men jag har inte blivit gravid ännu. Vi har valt att vara öppna med detta för våra vänner och familjer för vad jag har förstått så är detta också vanligt, dock inget man hör någon prata om så ofta. Vi vill avdramatisera det och se det för vad det är. Det finns så många myter och tabun kring missfall och svårigheter med att bli gravid och jag tror att vi alla skulle må så mycket bättre om vi river ner dessa och avdramatiserar.

    Tack för din uppriktighet, den stärker även mig!

    Elena

    SvaraRadera
  17. Hej Anitha,

    Kan verkligen rekommendera fertilitetscentrum, ligger ovanför Östermalms IP. De är kanon, utredning och ev. behandling gör de helt professionellt, snabbt, och med mycket bra mottagande. Trevlig personal.

    mvh Fredrik

    SvaraRadera
  18. Du kanske ska överväga att helt avstå från alkohol när ni försöker få barn. Så gott som allt utvecklas under de första två månaderna, sedan är det mest tillväxt och mognad. Således ganska ont om tid för allt att utvecklas och alkohol påverkar även tidigt...

    Bara ett tips!

    SvaraRadera
  19. Jag är ledsen för din skull men jag tycker att det är så skönt att ni är så öppna med det. Alldeles för länge har missfall varit ngt skämmigt, som om det var ens eget fel. Jag hoppas du snart får baka en bebis hela vägen ut.

    SvaraRadera
  20. Hej Anitha, så trist med missfallet. Jag fick själv 3 missfall innan jag fick min lille kille. Jag hade dessutom svårt att bli gravid också! (vilken kombo...), så det tog sina år. Men du verkar inte ha så svårt att bli gravid, så du ska se att snart är du där med ett plus på stickan - och sen kommer det att gå så bra så!

    Jag gjorde en missfallsutredning efter missfall #3 (som inte visade ngt, de gör mkt sällan det), och fick då veta att 3 missfall var extremt ovanligt, medan två missfall är väldigt vanligt! End. 0.5% får tre missfall, 99.5% chans att behålla nästa graviditet! Bättre odds kan man ju faktiskt knappast ha i livet! :-)

    SvaraRadera
  21. jobbigt... Vill bara säga att du ska ta det lugnt med sex och motion! det ska man inte ha om man har lätt för att få missfall...
    lycka till!

    SvaraRadera
  22. Hej Anitha, och tack för en fin blogg.

    Jag har precis oxå haft mitt andra missfall och det känns trist, men jag har samma inställning som du. Jag gräver inte ner mig och kör bara på igen. Däremot träffade jag en mkt trevlig gynekolog igår, som visserligen inte ville ge mig någon utredning, men som gav mig en hel del välbeprövade tips som kanske hjälper men i alla fall inte stjälper:

    - Folsyratabletter på recept
    - Trombyl (blodförtunnande) på recept. Detta minskar risken för blodproppar i livmodern.
    - Akupunktur (gärna hos en som kan obstretisk akupunktur)
    - Omega 3 och 6 till både mig och min man, han kan gärna äta extra folsyra också
    - Ha inte laptop i knäet, pga mkt strålning (gäller din Calle oxå)
    - När du blir gravid, undvik så gott du kan: tunga lyft, sex och stress. (kanske inte så lätt...)

    Annars, lev som vanligt och tänk positivt. Du verkar ju ha lätt för att bli gravid!

    Stort lycka till!!!

    SvaraRadera
  23. Hakar i föregående kommentar: du verkar ha lätt för att bli gravid och det är verkligen toppen i sammanhanget! När jag fick mitt missfall sa gynekologen till mig att mer 99 % av alla som får missfall kommer att bli föräldrar på naturlig väg. Även om det skulle vara något fel (vilket det troligen inte är) så går det oftast att rätta till på medicinsk väg. Det är värre om man är oförklarligt barnlös och alltså aldrig ens lyckas bli gravid. Jag vet att man inte ska jämföra "helveten" och du har all rätt i världen att sörja dina missfall, men jag vill bara peppa lite med att säga att det säkerligen kommer att bli barn för dig och Calle i framtiden!

    SvaraRadera
  24. Jag såg ett avsnitt av förlossningskliniken, där en kvinna som fått 5 missfall, fick något, minns inte exakt vilket organ ihopsytt för att behålla sin graviditet. Har aldrig hört om detta innan, men det kan ju vara värt att fråga en gynekolog! Hoppas att allt kommer gå bra!

    SvaraRadera