tisdag 22 februari 2011

Babystartkit

Tack för hjälpen!

Här är min inköpslista inför Pennys ankomst.

Babysitter
Myggnät vagn
Baby alarm
Skötbord
Säng/sängkläder
Tunn overall
Bodys hm
Tvätt/kräklapp Ikea
Badbalja
Gördel Anita
Amningsnapp
Bröstvårtskräm
Mjölkersättning
Always light bindor
Blöjor
Stödstrumpor
Bröstvärmarkuddar
Amningsbh
Amningsskydd babyproffsen
Mandelolja
Amningstoppar hm
Nässug
Babyolja
Inotyol
Amningstopp Apoteket
Mjukt toapapper
Våtservetter parfymfria
Idominsalva
Tofflor
Myskläder
Tropicana äpple, coca cola
Bra spelis
Morgonrock
Pyjamas
Duschgrejer
Kakor frukt
Smink
Lindt havssalt
Stora bomullstrosor
Stort linne
Amningsinlägg/kupor
Dator
Psylliumfrön
Katrinplommonjuice
Tidningar
Champagne, cigg
Tandborste
Hudlotion
Smågodis
Kroppspuder

28 kommentarer:

  1. Ser bra ut - förutom att du ska byta ut Allways Light mot de största jävla damblöjorna du kan hitta! Sno gärna med dig de enorma som de tillstår på BB, som går från navel till svank. SÅ stora måste de vara! Iallafall första veckan.

    SvaraRadera
  2. Du måste införskaffa Purelan-salva till tuttarna! Det enda som funkar mot såriga bröstvårtor när man börjar komma igång med amningen..

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du ska skippa bröstvårtsalvan tills (om!) du faktiskt får några problem. Har ammat tre barn och aldrig behövt någon. Du behöver heller inte köpa någon amningsnapp i förväg, sådana används sällan. Skippa också mjölkersättningen tills du vet om det är något för er. Bröstvärmarkuddar i maj? Skippa! IKEA har en kanonbra och superbillig badbalja, tips!

    Viktigast av allt är: amningskupor, amningsbh och jättebindor, blöjor och zinksalva (alternativt inotyol). That´s it!

    SvaraRadera
  4. oj oj oj hade inte ens en fjärdedel av det som står på din lista och det gick ganska bra det med. Har visserligen fortfarande, efter 7 år ångest för att jag inte hade med en hårborste till BB - men både jag och barnet överlevde det med ;-)

    SvaraRadera
  5. Mitt ALLTIMEHIGH BÄSTASTE TIPS!!! Köp ett speciellt schampoo, balsam, bodylotion OBS Mycket viktigt att du ALDRIG har använt detta innan! Använd detta enbart på BB och kanske 3-4 veckor hemma. Stoppa sedan tillbaka detta i en "minneslåda". Ta fram ett år senare och Voilá Minnen kommer att skölja över dig likt ett maffigt sommarregn!! Vårt doftminne är HELT otroligt.
    Detta tips fick jag för 8 år sedan när vår förstfödda skulle komma. Nu har varje barn (3 st) fått "sitt" kit. Luktar jag på 2002:ans doft slås jag på bråkdelen av en sekund tillbaka till dessa underbara (fast då lite jobbiga..) sommarnätter med amning amning amning och en liiiten underbar minimänniska!
    //vänligen stina

    SvaraRadera
  6. Den bästa nässugen heter Näsfrida!
    Twilfit har en superskön omlott-bh i bomull (finns i svart och vitt). Den är otroligt skön och går även att använda efter att du slutat amma.

    SvaraRadera
  7. Babysitter ska du skippa!

    SvaraRadera
  8. Håller med Anonym om att man kan skippa 1/4. Blöjor till barnet. Blöjor (!) till dig, Inotyol salva, amningsinlägg, bedövningssalva om du skulle råka spricka och måste sy är ett tips och så såklart mjuka, mysiga kläder till er båda. Allt det andra kommer allt efter som.
    Nyfiken på dina tankar inför förlossningen. Jag var supernervös.. och samtidigt pirrig.

    / Karin

    SvaraRadera
  9. Du kommer inte att behöva allt på den där listan, vännen. Gör inköpen allteftersom de behövs. Det du däremot GARANTERAT kommer att behöva är Xyloproct rektalsalva! Efter allt krystande får man hemorrojder stora som plommon i röven. Tar ett par veckor innan de kryper tillbaka...

    Hälsningar från en mamma till tre grabbar, den yngste 9 mån.

    SvaraRadera
  10. Håller med Karin som skrev inotyolsalva, den avgjort bästa krämen till röd bebisrumpa, det röda försvinner nästan direkt!

    SvaraRadera
  11. Själv ville jag ha en lista men sen kanske så köpte jag inte allt. MEN mitt bästa köp är en elektrisk termometer, sen minns jag inte om det va så att de (bvc) rek. en 'vanlig' i början men iaf så för senare... El it is !. / K

    SvaraRadera
  12. Glöm inte att hämta ut reklampaketet från babyproffsen/babyland. Vi fick ockås ett gåvopaket på BB. Det innehöll en nässug och flera prover på produkter så kan du se vilken som passar dig och ditt barn innan ni köper en större förpackning. Sen rekomenderar jag att köpa efter efterfrågan, vad kommer er lillatjej att gilla och när, låna sedan om det går av vänner, tex babysitter. De används så lite så det är ofta fräscht. Lyckatill <3

    SvaraRadera
  13. MITT bästa tips: Köp laktulos receptfritt på Apoteket. Ta första slurken så fort du kan efter förlossningen. Det är INTE roligt att göra nummer två veckorna efter att du krystat ut din prinsessa. Man vill liksom inte använda de där musklerna mer då. Själv knep jag ihop i en vecka innan min man hittade en snäll tant på Apoteket som tipsade oss... Jag ger en flaska till alla vänner några veckor innan förlossningen, och ALLA har varit mycket tacksamma efteråt.

    SvaraRadera
  14. Och hur tänkte du med Champagnen och ciggen?

    SvaraRadera
  15. Calle ska väl ha lite roligt också...
    Dessutom kanske jag tar mig ett glas när Penny är ute!

    SvaraRadera
  16. Klart att du ska dricka skumpa när Penny är ute! Mitt bästa tips ären Angelcare babymonitor med plattor som man lägger under bebisens madrass och som larmar om hon slutar andas, så otroligt lugnande och skönt att ha.

    SvaraRadera
  17. jag tycker att champagnen o ciggen var nästan det vettigaste på listan! bra tänkt. efter alla månader utan ska man unna sig. jag har tänkt, får oxå i maj, att när vi kommer hem från bb så ska det stå en flaska champagne, en stock snus, en kall öl o en fin flaska rött. inte för att jag tänker dra i mig allt men det ska finnas i beredskap

    SvaraRadera
  18. Oj, det var mycket....

    SvaraRadera
  19. Förstod inte det där med ciggen? Röker du??? Tycker inte du ska utsätta dig eller din lilla för det. Det är farligt vet du ju. Jaja. Det det du ju. Men ändå. Kanske jag som missförstod det där med cigg. Har inte varit här, du kanske inte röker. Var rädd om den kropp du har och lycka till nu! Kram

    SvaraRadera
  20. Åh nej! Det verkar som att vissa galna mammor har krupit fram ur sina hålor och hittat hit. Slappna av människor och sköt era egna liv! Mvh Emma

    SvaraRadera
  21. En sak till som jag tycker ar superviktigt - en barsele (eller sjal). Babybjorn.
    Nar bebisen bara vill bli buren och du behover handerna fria!
    Carin

    SvaraRadera
  22. Antar att vissa av grejerna ar till forlossningen och vissa till narmsta tiden efterat.
    Jag tycker du kan skippa, eller atminstone vanta med att kopa:
    Brostvartkram (kanske inte behovs)
    Stodstrumpor (det behovs ju snarare under sen graviditet an efter bebisen ar fodd)
    Brostvarmarkuddar
    Mandelolja (que?)
    Behovs verkligen Idomin och Inotyol?
    Men annars fanns en hel del vettigt pa listan tycker jag. Men som sagt, en babybjorn barsele ar (enligt mig) ett maste!
    All lycka!
    Carin

    SvaraRadera
  23. hej
    inte behöver du allt detta
    har själv 4 barn det äldsta fött 90 och det sista 05
    förvånades vid sista barnet över hur utbudet hade ökat av allt man förmodades behöva
    Det är knappast man förstår hur man klarade sig 1990, men jag lovar du klarar dig utan det mesta på listan
    som någon kommenterade tidigare, vänta och köp vid behov

    SvaraRadera
  24. TIPS! Köp purelan istället för bröstvårtskrämen. Den är såå mycket bättre! Finns på apoteket.

    SvaraRadera
  25. Tänk vad olika behov man har när man ska ha barn. Din lista verkar helt vettig tycker jag. Jag hade med min hårborste, lyxig duschcreme, schampoo och mascara till bb. Mina egna sköna kläder också. Tyckte det var mycket skönare att gå omkring och känna mig fräsch än att glida omkring i landstingets kläder. Usch, ryser! Bärsjal tyckte jag också var skitbra men lyssna inte på skräckhistorier om monsterbindor i veckor efteråt, du vet ju faktiskt inte hur det kommer bli för dig. Jag körde trosskydd efter två dagar. Alla är vi olika men alla verkar vi ha behov av att ge våra bästa förlossningstips, inklusive jag! :)

    SvaraRadera
  26. Skit för guds skull i kräm till bröstvårtorna. Bara utspädd smörja som kostar pengar. Kör på Bepanthen som e MIRAKEL för såriga bröstvårtor o dessutom är det bästa för babystjärten!!!
    LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  27. Vi i väst lever som om det fanns åtminstone 3-4 jordklot per person, i många fall kan vi inte göra så mycket åt det. Man får behov som skapas av den kontext man lever i. Men man kan väl i alla fall vänta med att konsumera tills behoven faktiskt uppstått. På din lista finns en mängd saker som du kommer att slänga i princip oanvända. Ett exempel bara: Tänk om Penny kan amma? Vad ska du då med en plasig extra bröstvårta till? (Amningsnapp) Osv... Bara en tanke ;) Lycka till!

    SvaraRadera
  28. Mycket bra grejer på din lista! Men lägg till lypsyl till att ha på förlossningen, man blir så galet torr om läpparna! Både av att anstränga sig och suga i sig lustgas!

    SvaraRadera