tisdag 1 februari 2011

En soffa gör ett rum



Man ska aldrig marginalisera en soffas betydelse. Soffan gör rummet och är rummets gyllene snitt. Soffan äger rummet och inte tvärtom.

Älskar vårt hem just nu, ett respektabelt hem som man vill vara i. Idag kommer mattan nu fattas bara en fåtölj sen är vardagsrummet helt klart.

Vad tycker ni om bordet?
Det har jag designat och vi har byggt det själva bit för bit.
Köpt hjul, köpt glas, köpt koppar, muttrar, MDF, sågat, burit, transporterat och skruvat.
Många timmars jobb, mycket slit men vi är väldigt nöjda med utfallet. Från idé till färdigt bord, två månader.

Funderar på att kanske göra något av det här. Designbyggsats typ... har jag några spekulanter?









Älskar Calle för att han är så stöttande och ställer upp när jag får en sjuk idé och hjälper mig att förverkliga den. Det gör honom till den bästa man man kan drömma om.

16 kommentarer:

  1. de klumpiga hjulen skapar en obalans. Övre delen av bordet är snyggt dock. Har ni tänkt att putsa kopparn eller låta den mörkna?

    SvaraRadera
  2. Var har ni köpt lampan över soffbordet? Jag är på jakt efter en liknande, jättetacksam för svar! /Karin

    SvaraRadera
  3. Roligt bord:D
    Fin soffa!

    SvaraRadera
  4. ni kommer bli knasiga med ett rullande bord när Penny börjar ställa sig upp och gå. Lovar

    SvaraRadera
  5. Man blir glad av bordet!
    Hjulen går väl att låsa.
    ,

    SvaraRadera
  6. Grymt snyggt bord. Kopparn kommer att bli väldigt snygg med lite patina på. Kolla bara så att det sitter gummipackningar mellan glaset och muttrarna som håller glasskivan på plats. Blir lätt spänningar annars som gör att glaset kan spricka.

    Ta nu väl om Dig och Calle.

    Får beklaga sorgen av Er kära vän.

    Kram Eric

    SvaraRadera
  7. Glasbord går helt bort om man planerar små-kids ...

    SvaraRadera
  8. jag var tvungen att kolla kommentarerna för att räkna efter hur många som reagerat på det fina glasbordet vs. det väntande barnet.. Bordet är jättesnyggt, en riktigt fräsch idé men jag kan inte låta bli att tänka på riskerna som följer med ett hårt, rullande glasbord och liten penny som lär sig gå. Njut av bordet så länge och rulla sedan bort det nåt år eller två när lillan börjar stå och gå, lova!

    SvaraRadera
  9. njä. förskräckliga hjul.. inte för o va taskig men det ser bara konstigt ut.

    SvaraRadera
  10. Jösses - Penny och bordet är nog en kombination som dessa två vuxna människor klara av att hantera. Hjulen går att fixera om man skulle vilja (ja jag ser att det inte fins en låsanordning på dem - men man kan fixera på andra sätt. Och jag vet att det är ett faktum då jag själv har gjort det och det fungerade alldeles utmärkt) och hörnen finns att fixa hörnskydd till. I övrigt så är et bord ett bord med kanter precis som ett vanligt tråkigt IKEA-bord som man inte lyfter undan då barnet börja gå. Så snälla - se inte bara problemen som bara är överdrivna!

    Och enligt mig så skevar det inte med hjulens strl till bordskivorna. Det är just det som gör bordet snyggt. Kontraster är alltid värt a eftersträva. Så min åsikt är SKITSNYGGT uttänkt och utfört Antiha (och duktiga och tålmodige CAlle)! Skulle själv vilja ha råd att utföra mina möbelidéer - men sparar ner dem inför stunden då jag har pengar! :-)

    SvaraRadera
  11. inte min smak. bultarna ovanpå kommer bli hell att få rent runt och glasbord är dammsamlare och hell att hålla rena...not a hit

    SvaraRadera
  12. Skitsnyggt och liknar inget annat. Precis som du.

    SvaraRadera
  13. Grymt bord! Gaaah ge mig!!

    SvaraRadera
  14. Jättesnyggt!! Både soffan och bordet. Men vit soffa och lågt glasbord.... aj aj aj, mardröm med små barn! Har själv en ettåring hemma och det där skulle INTE funka här. Men kortsiktigt, skitsnyggt!!

    SvaraRadera
  15. Fint. Ganska inspirerat av Tavolo Con Route
    Men, som andra skrivit, kan bli en mara med barn som reser sig. Men då får ni väl plocka undan det ett tag.

    SvaraRadera
  16. Världens snyggaste bord! Jag själv ska "få" ett bord tillverkat av en svetsare och jag vill så gärna ha stora hjul på i den modell ni har. Men hittar inte större än 10 cm i diameter.. vart hittade du dina? Och hur fick ni till staven som håller isär de två våningarna med hjulen? Tack!!

    SvaraRadera