onsdag 16 februari 2011

Fonetik


Tärn-Rami och Tärn-Sandra

Rami min underbara vän håller på att gå en svenskakurs han har bott i Sverige i några år men jobbat mestadels utomlands så det har liksom lite fallit mellan stolarna det där med svenskan. Men han är superduktig, pratar flytande engelska, franska, hebreiska och snart flytande svenska.
Jag är allt annat än ett språkgeni, vill nog gärna vara ett, men har insett mina limiteringar inom området. Engelska är min gren det andra kan jag knappast ens räkna till merit trots ett halvår i Paris och flera år med franska som B-språk. Jag är usel.

Hur som helst är Ramis svenska grammatik det roligaste någonsin. Går man igenom hans telefonbok får man sig ett gott skratt. Allt är utskrivet fonetiskt, hur det låter i hans öron.
Här om dagen fick jag numret till [Abba Fitz] gissa... jo Ebba Blitz.
Han frågade SMS-ledes även vad [Cherlie], Charlie skulle ha för färg på brudnäbbdräkten.
I somras skulle vi mötas upp på [Spoomland], Spymlan. Han har även refererat ett par gånger till [Otta], Lotta.
Mitt favoritord är trots allt [kackelun], kakelugn. Så gulligt ord.
Så där håller det på det är verkligen sanslöst roligt. Han vet om det och kan skratta med åt det.
Älskar honom för det därför är han en av mina fina tärnor och Sveriges i särklass bästa florist!

2 kommentarer:

  1. Haha!
    Abba Fitz = Pappa Fitz
    Cherli = Shirli= Min sång
    Otta = henne

    Behatzlacha, Rami! Du kommer lära dig svenska på nolltid! Neshikot rabot!

    SvaraRadera